NSB El 1 elektromos mozdony

Az NSB El 1 elektromos mozdony Norvégiában a 1920-as években forradalmasította a vasúti közlekedést, hozzájárulva a gyorsabb és környezetbarát közlekedés kialakításához.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 1 típusú elektromos mozdony a norvég államvasutak első elektromos mozdonyai közé tartozik. Az 1922-ben gyártott járművek fontos szerepet játszottak Norvégia vasútvonalainak villamosításában. A mozdonyokat az ASEA, egy svéd gyártó készítette, amely az elektromos rendszerek tervezésében és kivitelezésében nagy tapasztalattal rendelkezett. A típus kifejlesztése az elektromos vontatás előnyeinek kihasználására irányult, és az első sorozat 1922 és 1930 között készült el 24 példányban.

Technikai jellemzők

Az NSB El 1 egy elektromos mozdony, amelyet áramvonalasabb kialakítás és modern technológia jellemzett a kor más mozdonyaihoz képest. A mozdonyokat 15 kV 16⅔ Hz váltakozó árammal üzemeltették, ami akkoriban Norvégiában szabványosnak számított. A tengelyelrendezése 1′C1′, ami azt jelenti, hogy elöl és hátul egy-egy futótengellyel rendelkezik, és középen három hajtott tengely található.

  • Teljesítménye: 970 kW
  • Maximális sebessége: 70 km/h

Szolgálati történelem

Az NSB El 1 mozdonyok a norvég vasúthálózat különböző vonalain szolgáltak, főként személyszállítási feladatokat láttak el. Az 1950-es években több modern, nagyobb teljesítményű mozdony megjelenésével fokozatosan visszavonták őket a forgalomból, de egyes példányok még az 1970-es évek elejéig működésben maradtak. A mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról voltak ismertek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NSB El 1 mozdonyok közül több is megőrzésre került, és ma múzeumi darabként tekinthetők meg. A Norsk Jernbanemuseum, Norvégia legnagyobb vasúti múzeuma is rendelkezik egy ilyen mozdonnyal, amelyet kiállítottak, hogy bemutassák a norvég vasút történetét és fejlődését.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NSB El 1 nemcsak technikai újdonságai, hanem esztétikai megjelenése miatt is népszerű volt. A mozdonyok rendszeres szereplői voltak norvégiai vasúti eseményeknek és kiállításoknak, sőt modellezők körében is kedvelt téma volt. Néhány modellgyártó a mozdony méretarányos másait is elkészítette, tovább növelve ezzel a típus ismertségét és népszerűségét a vasútrajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1922
Teljesítmény 970 kW
Maximális sebesség 70 km/h
Tengelyelrendezés 1′C1′

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_1

Képek

Források: Wikipédia, Google