Történeti háttér és gyártás
Az NSB El 13 elektromos mozdony a Norvég Állami Vasút (NSB) flottájának fontos tagja volt, amelyet az 1950-es évek közepén fejlesztettek ki. A típus elsődleges célja az volt, hogy korszerű és hatékony megoldást nyújtson a Norvég vasút villamosított vonalain. Az El 13 sorozatot a Thune és a NEBB gyártotta, a gyártás 1957-ben kezdődött. Az igény főként az utasszállítási kapacitás növelése és a hatékonyabb vonatüzemeltetés volt. Az NSB összesen 37 darabot rendelt ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az NSB El 13 mozdonyok elektromos meghajtásúak, amelyek modern megoldásokat alkalmaztak a vasút akkoriban zajló technikai fejlődéséhez igazodva. Az El 13 teljesítménye 2652 kW volt, ami lehetővé tette a mozdony számára, hogy akár 105 km/h sebességgel közlekedjen. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami a négy hajtott tengely elosztását jelenti két forgóvázon. A mozdony hossza 15,9 méter, ami kompakt kialakítást biztosított. A mozdonyokat légfékrendszerrel szerelték fel, és egyszerű vezérlési rendszerük tette lehetővé a könnyű karbantartást és üzemeltetést.
Szolgálati történelem
Az NSB El 13 mozdonyokat elsősorban Norvégiában használták, főként személyszállító vonatok vontatására. Az 1950-es évek végétől kezdődően az El 13 sorozat számos fő- és mellékvonalon szolgált, hozzájárulva a norvég vasúti közlekedés modernizálásához. A mozdonyok hosszú szolgálati idejük alatt megbízhatónak bizonyultak. Az utolsó példányokat az 1990-es évek végén vonták ki a forgalomból, amikor az újabb generációs mozdonyok átvették a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több NSB El 13 mozdony is megőrzésre került, és különféle norvég múzeumokban, vasúttörténeti kiállításokon tekinthetők meg. Ezek a megőrzött példányok a norvég vasúti örökség fontos részei, és hozzájárulnak a múlt vasúti technikáinak megőrzéséhez és bemutatásához. Néhány példányt nosztalgiavonatokban is üzemeltetnek alkalmanként, lehetőséget adva a közönségnek, hogy megtapasztalja a múlt vasúti élményeit.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NSB El 13 mozdonyok a norvég vasúti történelem meghatározó elemei közé tartoznak. Bár a mozdonyok nem váltak köznyelvi beszédtémává, de a vasútrajongók körében jelentős népszerűségnek örvendenek. Számos modellvasút-gyártó készített kicsinyített másolatokat az El 13-ról, így a vasúti modellek szerelmesei számára is elérhetők ezek a történelmi darabok. Az El 13 mozdonyok sosem tűntek fel filmekben vagy híres irodalmi művekben, de a vasúti rajongói kultúrában fontos helyet foglalnak el.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2652 kW |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hossz | 15,9 m |