NSB El 13 elektromos mozdony

Az NSB El 13 elektromos mozdony a norvég vasúthálózat megbízható tagja volt, mely 1957 és 1998 között szolgált, kiemelkedő teljesítményt nyújtva az ország változatos tájain.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 13 elektromos mozdony a Norvég Állami Vasút (NSB) flottájának fontos tagja volt, amelyet az 1950-es évek közepén fejlesztettek ki. A típus elsődleges célja az volt, hogy korszerű és hatékony megoldást nyújtson a Norvég vasút villamosított vonalain. Az El 13 sorozatot a Thune és a NEBB gyártotta, a gyártás 1957-ben kezdődött. Az igény főként az utasszállítási kapacitás növelése és a hatékonyabb vonatüzemeltetés volt. Az NSB összesen 37 darabot rendelt ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az NSB El 13 mozdonyok elektromos meghajtásúak, amelyek modern megoldásokat alkalmaztak a vasút akkoriban zajló technikai fejlődéséhez igazodva. Az El 13 teljesítménye 2652 kW volt, ami lehetővé tette a mozdony számára, hogy akár 105 km/h sebességgel közlekedjen. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami a négy hajtott tengely elosztását jelenti két forgóvázon. A mozdony hossza 15,9 méter, ami kompakt kialakítást biztosított. A mozdonyokat légfékrendszerrel szerelték fel, és egyszerű vezérlési rendszerük tette lehetővé a könnyű karbantartást és üzemeltetést.

Szolgálati történelem

Az NSB El 13 mozdonyokat elsősorban Norvégiában használták, főként személyszállító vonatok vontatására. Az 1950-es évek végétől kezdődően az El 13 sorozat számos fő- és mellékvonalon szolgált, hozzájárulva a norvég vasúti közlekedés modernizálásához. A mozdonyok hosszú szolgálati idejük alatt megbízhatónak bizonyultak. Az utolsó példányokat az 1990-es évek végén vonták ki a forgalomból, amikor az újabb generációs mozdonyok átvették a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több NSB El 13 mozdony is megőrzésre került, és különféle norvég múzeumokban, vasúttörténeti kiállításokon tekinthetők meg. Ezek a megőrzött példányok a norvég vasúti örökség fontos részei, és hozzájárulnak a múlt vasúti technikáinak megőrzéséhez és bemutatásához. Néhány példányt nosztalgiavonatokban is üzemeltetnek alkalmanként, lehetőséget adva a közönségnek, hogy megtapasztalja a múlt vasúti élményeit.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NSB El 13 mozdonyok a norvég vasúti történelem meghatározó elemei közé tartoznak. Bár a mozdonyok nem váltak köznyelvi beszédtémává, de a vasútrajongók körében jelentős népszerűségnek örvendenek. Számos modellvasút-gyártó készített kicsinyített másolatokat az El 13-ról, így a vasúti modellek szerelmesei számára is elérhetők ezek a történelmi darabok. Az El 13 mozdonyok sosem tűntek fel filmekben vagy híres irodalmi művekben, de a vasúti rajongói kultúrában fontos helyet foglalnak el.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2652 kW
Maximális sebesség 105 km/h
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Hossz 15,9 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_13