NSB El 2 elektromos mozdony

Az NSB El 2 elektromos mozdony a norvég vasút történetében fontos mérföldkő, hiszen az 1920-as években a villamosítás kezdeti szakaszában úttörő szerepet játszott a hatékony és környezetbarát szállítás megvalósításában.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 2 egy korai norvég elektromos mozdony, amelyet a Norsk Elektrisk & Brown Boveri (NEBB) és a Thune gyártott. Az El 2 sorozatot a Norvég Államvasutak (NSB) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék az elektromos vonatok iránti növekvő igényt. A mozdonyokat 1923-ban kezdték gyártani, a Elektromos mozdonyok korai szakaszában, az 1900-1929-es időszakban.

Összesen 10 darab El 2 mozdony készült ebben az időszakban. A mozdonyok alapvetően a norvég hegyvidéki vasútvonalak sajátos igényeit hivatottak kielégíteni, ahol az elektromos hajtás előnyei jól kihasználhatók voltak a meredek emelkedők és a hosszú alagutak miatt.

Technikai jellemzők

Az NSB El 2 mozdonyok teljesen elektromos hajtásúak voltak, amelyet a felsővezetékből nyert árammal üzemeltettek. A mozdony maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami a kor technikai színvonalának megfelelő. A tengelyelrendezésük 1′D1′, ami azt jelenti, hogy egy vezető és egy hajtott tengelypár található az elején, négy hajtott tengely középen, és egy vezető tengelypár a végén.

A mozdonyok mérete és teljesítménye különösen alkalmassá tette őket a hegyvidéki vasútvonalak kiszolgálására. A járművek masszív kialakítása lehetővé tette a kemény norvég időjárási viszonyok között való megbízható üzemelést.

Szolgálati történelem

Az NSB El 2 mozdonyok Norvégiában, elsősorban a Drammen és Kristiansand közötti vonalakon üzemeltek. Az El 2 sorozat nagy megbízhatósága miatt népszerű választás volt. Szolgálati idejük alatt a mozdonyok jól teljesítettek és bizonyították az elektromos hajtású vasúti közlekedés előnyeit.

A mozdonyokat végül újabb típusok váltották fel, és az El 2 mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó ilyen mozdonyt 1969-ben állították le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A NSB El 2 mozdonyok közül néhányat megőriztek múzeumi célokra. Ezek a fennmaradt példányok a norvég közlekedési és járműtörténelmi bemutatók részét képezik, és különböző múzeumokban tekinthetők meg, ahol a látogatók megismerkedhetnek a 20. század eleji norvég vasúti technológia fejlődésével.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NSB El 2 mozdonyok norvég vasúttörténet szerves részét képezik. Egyes vasútmodellezők is előszeretettel építik meg az El 2 mozdony méretarányos mását, hogy ezzel is emléket állítsanak a norvég elektromos vasúti közlekedés fejlődésének. Bár a mozdonyok nem lettek kiemelt sztárok filmekben vagy könyvekben, a norvég közlekedési kultúra részeként mégis jelentős hagyatékot hagytak maguk után.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1923
Maximális sebesség 70 km/h
Tengelyelrendezés 1′D1′

Hivatkozások

További információ az NSB El 2 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google