NSB El 3 elektromos mozdony

Az NSB El 3 elektromos mozdony a norvég vasút történetében fontos mérföldkő, hiszen környezetbarát technológiájával és hatékonyságával nagyban hozzájárult a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A norvég NSB El 3 elektromos mozdony az 1920-as évek egyik jelentős vasúti fejlesztése volt. A mozdonyt a norvég államvasutak, az NSB igényei szerint tervezték, az elektromos hajtású járművek szélesebb körű elterjedése során. Az El 3 sorozatot az ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget), egy svéd elektrotechnikai vállalat gyártotta. A mozdonyokat 1925-ben gyártották, amikor az elektromos hajtású vasúti járművek iránti igény megnőtt a hatékonyabb és környezetbarátabb közlekedési megoldások keresése miatt.

Technikai jellemzők

Az NSB El 3 egy elektromos mozdony, amelyet kifejezetten az északi éghajlatra terveztek, figyelembe véve az ottani időjárási és földrajzi kihívások okozta nehézségeket. A mozdony tengelyelrendezése Co’Co’, ami hat villanymotorral felszerelt tengelyre utal. Az El 3 teljesítménye jelentős volt a maga korában, amely lehetővé tette a hatékony teher- és személyszállítást.

Az El 3 maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami előnyösnek bizonyult a norvég vasúti vonalakon, ahol a sebesség fontos tényező volt a hegyi terepen. A jármű méretei, mint a hossz és magasság, a skandináv normákhoz igazodtak, biztosítva a mozdony stabilitását és hatékonyságát a nehéz terepen is.

Szolgálati történelem

Az NSB El 3 mozdonyokat széles körben használták Norvégiában, főként teher- és személyvonatok vontatására. Az időszakban, amikor az elektromos vonatok még újdonságnak számítottak, az El 3 a norvég vasút egyik fő hajtóműve lett. Az El 3 szolgálati ideje alatt megbízhatóan működött, bár az 1970-es évek során már elkezdték kivonni a forgalomból, mivel újabb, modernebb mozdonyok vették át a helyét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az El 3 mozdonyról nincs információ, hogy megőrzött példányai lennének nyilvános múzeumokban vagy nosztalgikus szolgáltatásokban. Gyakran előfordul, hogy korai elektromos mozdonyok közül csak néhány példány marad meg, és ezek szerepe fontos a vasúti történelem bemutatása szempontjából.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NSB El 3 mozdony nemcsak technikai szempontból volt érdekes a maga korában, hanem kulturálisan is hatással volt a norvég vasúti közlekedés fejlődésére. Modellekről, miniaturizált változatokról nincs ismert információ, ami talán annak köszönhető, hogy a sorozat kisebb példányszámban készült és főként Norvégiában volt ismert.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 70 km/h
Tengelytáv
Gyártási év 1925

Hivatkozások

A NSB El 3 szócikke a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google