NSB El 4 elektromos mozdony

Az NSB El 4 elektromos mozdony a norvég vasutak úttörője volt, amely a 20. század közepén innovatív technológiájával hozzájárult a vasúti közlekedés modernizálásához.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 4 típusú elektromos mozdonyt a norvég államvasutak, az NSB (Norske Statsbaner) rendelte meg, hogy javítsa a vasúti szállítmányozás hatékonyságát. Az 1920-as években kezdődött az elektromos vasúti közlekedés bevezetése Norvégiában, amely lehetővé tette a környezetbarát és gyors vonatok üzemeltetését. Az El 4 mozdonyt a svéd ASEA gyártotta 1925-ben, és összesen 6 darab készült belőle. Ezek a mozdonyok a norvég vasúthálózat elektrifikációjának kezdeti lépései közé tartoztak.

Technikai jellemzők

Az NSB El 4 mozdonyok elektromos hajtásrendszerrel működtek. Az elektromos áramot felsővezetéken keresztül kapták, ami akkoriban modern megoldásnak számított. A mozdonyok tervezése során a hangsúlyt a megbízhatóságra és a tartósságra helyezték.

Hajtásrendszer: Elektromos
Teljesítmény: Körülbelül 1000 kW
Maximális sebesség: 70 km/h
Tengelyelrendezés: 1-C-1
Hossz: 14,5 méter
Magasság: Körülbelül 4 méter

A mozdonyok egyszerű, de hatékony fékrendszerrel és vezérléssel rendelkeztek. A tervezés egyik fő célja az volt, hogy a nagy tömegű tehervonatokat is könnyedén mozgatni tudják a norvég hegyvidéki terepen.

Szolgálati történelem

Az NSB El 4 mozdonyokat elsősorban teherszállításra használták Norvégiában. Az északi ország kihívásokat jelentő terepviszonyai és a hosszú téli időszak különösen indokolttá tették a megbízható elektromos mozdonyok alkalmazását. Az El 4 mozdonyok több évtizeden keresztül voltak aktív szolgálatban, mielőtt a modern gépek átvették volna a helyüket. Fokozatosan vonták ki őket a forgalomból az 1960-as évekre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy az NSB El 4 mozdonyok közül bármelyik fennmaradt volna. Eredeti példányok múzeumokban nem találhatók meg, és nincs ismert megőrzésre irányuló projekt ezekkel a mozdonyokkal kapcsolatban.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NSB El 4 mozdonyok nemcsak a norvég vasutak számára voltak jelentősek, hanem a korszak technológiai fejlődését is jól példázzák. A vasútmodellezők körében nem annyira elterjedtek, főként a speciális norvég történeti kontextus miatt. Kulturális hatásuk inkább történelmi jelentőségükben rejlik, mintsem a populáris kultúrában való megjelenésükben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1925
Gyártó ASEA
Maximális sebesség 70 km/h
Tengelyelrendezés 1-C-1
Hossz 14,5 méter

Hivatkozások

A NSB El 4 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google