NSB El 5 elektromos mozdony

Az NSB El 5 elektromos mozdony a 20. század elején Norvégiában indult útjára, és megbízható működésével jelentős szerepet játszott a vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 5 egy norvég elektromos mozdonytípus, amelyet a 20. század elején fejlesztettek ki. A mozdonyokat a baklängeni gyárban készítették, és az 1920-as évek második felében állították üzembe. Az NSB El 5 mozdonyok létrehozását a Norvég Államvasutak (NSB) kezdeményezte, hogy megfeleljenek az egyre növekvő igényeknek az elektromos vontatásra az ország hegyvidékes területein.

Az NSB El 5 típusú mozdonyok gyártása 1927-ben kezdődött meg, és összesen 20 darabot gyártottak ebből a típusból. A gyártási folyamat során különös figyelmet fordítottak a robusztus konstrukcióra, hogy a mozdonyok megbízhatóan üzemeljenek a nehéz norvég körülmények között.

Technikai jellemzők

Az NSB El 5 mozdonyok az elektromos meghajtásra épültek, ami lehetővé tette számukra, hogy hatékonyan közlekedjenek a norvég vasúthálózaton. A mozdonyok tengelyelrendezése C-C, ami hat tengelyt jelentett, ezek közül minden tengelyt egy-egy elektromos motor hajtott meg. Ez az elrendezés különösen előnyös volt a meredek emelkedőkön való közlekedéshez.

A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami elegendő volt a teherszállítási feladatok ellátásához. A hosszúk 12,3 méter és a teljesítményük 1440 kW volt, ami biztosította az elegendő vontatási erőt a nehéz vonatok számára is.

Szolgálati történelem

Az NSB El 5 mozdonyokat főként tehervonatok vontatására használták Norvégiában. A hegyvidékes területeken való megbízható teljesítményük miatt hamar népszerűvé váltak. Eredetileg az Oslo és Bergen közötti vonalon működtek, de később más útvonalakon is bevetették őket.

A mozdonyok szolgálati ideje több évtizeden át tartott, és a 20. század közepére fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Néhány példány egészen az 1970-es évekig üzemelt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A megmaradt NSB El 5 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és ma is megtekinthetők különböző múzeumokban. Például Norvégiában a Norsk Jernbanemuseum (Norvég Vasúti Múzeum) őriz egy-egy példányt. Ezek a mozdonyok fontos kulturális és technológiai emlékek Norvégia vasúti történetéből.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NSB El 5 mozdonyok nem váltak világhíressé, a helyi vasúti rajongók körében nagy népszerűségnek örvendenek. Modellvasúti formában is elérhetők, bár inkább speciális gyűjtőkörökben találhatók meg. A mozdonyok egyszerű, de hatékony dizájnja miatt a norvég vasúttörténet jelképeivé váltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1927
Tengelyelrendezés C-C
Teljesítmény 1440 kW
Maximális sebesség 70 km/h
Hossz 12,3 méter

Hivatkozások

További információ az NSB El 5 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google