Történeti háttér és gyártás
Az NSB El 5 egy norvég elektromos mozdonytípus, amelyet a 20. század elején fejlesztettek ki. A mozdonyokat a baklängeni gyárban készítették, és az 1920-as évek második felében állították üzembe. Az NSB El 5 mozdonyok létrehozását a Norvég Államvasutak (NSB) kezdeményezte, hogy megfeleljenek az egyre növekvő igényeknek az elektromos vontatásra az ország hegyvidékes területein.
Az NSB El 5 típusú mozdonyok gyártása 1927-ben kezdődött meg, és összesen 20 darabot gyártottak ebből a típusból. A gyártási folyamat során különös figyelmet fordítottak a robusztus konstrukcióra, hogy a mozdonyok megbízhatóan üzemeljenek a nehéz norvég körülmények között.
Technikai jellemzők
Az NSB El 5 mozdonyok az elektromos meghajtásra épültek, ami lehetővé tette számukra, hogy hatékonyan közlekedjenek a norvég vasúthálózaton. A mozdonyok tengelyelrendezése C-C, ami hat tengelyt jelentett, ezek közül minden tengelyt egy-egy elektromos motor hajtott meg. Ez az elrendezés különösen előnyös volt a meredek emelkedőkön való közlekedéshez.
A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami elegendő volt a teherszállítási feladatok ellátásához. A hosszúk 12,3 méter és a teljesítményük 1440 kW volt, ami biztosította az elegendő vontatási erőt a nehéz vonatok számára is.
Szolgálati történelem
Az NSB El 5 mozdonyokat főként tehervonatok vontatására használták Norvégiában. A hegyvidékes területeken való megbízható teljesítményük miatt hamar népszerűvé váltak. Eredetileg az Oslo és Bergen közötti vonalon működtek, de később más útvonalakon is bevetették őket.
A mozdonyok szolgálati ideje több évtizeden át tartott, és a 20. század közepére fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Néhány példány egészen az 1970-es évekig üzemelt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A megmaradt NSB El 5 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és ma is megtekinthetők különböző múzeumokban. Például Norvégiában a Norsk Jernbanemuseum (Norvég Vasúti Múzeum) őriz egy-egy példányt. Ezek a mozdonyok fontos kulturális és technológiai emlékek Norvégia vasúti történetéből.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NSB El 5 mozdonyok nem váltak világhíressé, a helyi vasúti rajongók körében nagy népszerűségnek örvendenek. Modellvasúti formában is elérhetők, bár inkább speciális gyűjtőkörökben találhatók meg. A mozdonyok egyszerű, de hatékony dizájnja miatt a norvég vasúttörténet jelképeivé váltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1927 |
Tengelyelrendezés | C-C |
Teljesítmény | 1440 kW |
Maximális sebesség | 70 km/h |
Hossz | 12,3 méter |
Hivatkozások
További információ az NSB El 5 mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google