NSB El 7 elektromos mozdony

Az NSB El 7 elektromos mozdony a 20. század közepén Norvégiában meghatározó szerepet játszott a vasúti közlekedés modernizálásában, megbízhatóságával és hatékonyságával tisztelve a skandináv tájakat.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 7 elektromos mozdony egy fontos mérföldkő a norvég vasúti közlekedés történetében. Az 1911-ben gyártott mozdonyt a Norvég Államvasutak (Norges Statsbaner, NSB) rendelte meg, hogy kielégítse az elektromos vontatás növekvő igényét. A típus fejlesztése a vasútvonalak elektromosításának igényéből fakadt, különösen a nehezebb természeti viszonyok között.

A gyártó az AEG (Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft), egy német vállalat volt, amely a korszak egyik vezető elektromos berendezéseket gyártó cégeként ismert. A mozdony gyártása kizárólag Norvégiára koncentrálódott, és különleges tervezési szempontokat vett figyelembe az északi éghajlati viszonyokhoz való alkalmazkodás érdekében.

Technikai jellemzők

Az NSB El 7 mozdony elektromos hajtással rendelkezett, amely lehetővé tette hatékonyabb és környezetbarátabb működését, összehasonlítva a korabeli gőzmozdonyokkal. A mozdony maximális sebessége 70 km/h volt, amely elegendő sebességet biztosított a személy- és teherszállítási feladatokhoz Norvégiában.

  • Tengelyelrendezés: 1’C1′ (1 vezető tengely, 3 hajtott tengely, 1 futótengely)
  • Teljesítmény: 970 kW
  • Méretek: hossza 12,9 méter, magassága 4,5 méter
  • Tömeg: 85 tonna
  • Fékrendszer: elektromos és légfékrendszer

Szolgálati történelem

Az NSB El 7 mozdonyt Norvégia vasúti hálózatán használták, különösen a nehezebb hegyi szakaszokon, ahol az elektromos hajtás előnyei kiemelkedtek. Az elsődleges feladata a személy- és teherforgalom volt, amelyet különböző norvég városok között végzett. A mozdonysorozat hosszú évtizedeken át szolgálta a norvég vasúti közlekedést, míg végül a technika fejlődése és az újabb típusok megjelenése miatt kivonták őket a forgalomból.

A norvég vasúttörténelem szempontjából jelentős szerepet játszottak a mozdonyok, mert hozzájárultak az ország modernizációjához és a vasúti infrastruktúra fejlesztéséhez.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban az NSB El 7 mozdonyok közül egyes példányok megőrzésre kerültek, és múzeumokban tekinthetők meg, mint a norvég vasúttörténelem fontos részei. Ezek a megőrzések fontosak a történeti emlékek megőrzése érdekében, és segítenek a látogatóknak képet adni a korabeli technológiai fejlesztésekről.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NSB El 7 mozdonyok nemcsak Norvégián belül váltak ismertté, hanem nemzetközi szinten is elismertek voltak a korai elektromos mozdonyok technikai újításai miatt. A mozdonyok több vonatmodell-rajongó számára ismerősek, mivel különféle modellvasúti gyártók készítettek méretarányos másolatokat a gyűjtők számára.

Korabeli filmekben és fotókon is gyakran feltűntek, mint a norvég vasúti közlekedés szimbólumai.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_7

Képek

Források: Wikipédia, Google