NSB El 8 elektromos mozdony

Az NSB El 8 elektromos mozdony a norvég vasúti történelem egyik kulcsfontosságú szereplője, amely a 20. század közepén segítette elő az elektromos vontatás elterjedését az országban.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 8 elektromos mozdonyt arra tervezték, hogy az 1930-as évek végén növekvő norvég vasúti igényeket kiszolgálja. A mozdonyt a norvég vasutak, azaz Norske Statsbaner (NSB) rendelte, hogy korszerűsítse és megerősítse flottáját. Az El 8 sorozatot először 1940-ben gyártották, a gyártás során összesen 16 darabot készítettek.

Technikai jellemzők

Az NSB El 8 elektromos meghajtású mozdony, ami a korszak modern technológiáját képviselte. A mozdony teljesítménye megfelelt a középnehéz tehervonatok és személyszállító vonatok vontatására. A tengelyelrendezés Bo’Bo’ volt, amely lehetővé tette a megfelelő súlyelosztást és stabilitást. Az El 8 maximális sebessége körülbelül 75 km/h volt, ami a kor követelményeihez igazodott.

  • Teljesítmény: közepes
  • Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
  • Maximális sebesség: 75 km/h

Szolgálati történelem

Az NSB El 8 mozdonyai Norvégiában szolgáltak az NSB üzemeltetésében. Elsősorban a személy- és tehervonatok vontatására használták őket, hozzájárulva a norvég vasúti közlekedés fejlődéséhez. A hosszú élettartam alatt több évtizedig üzemeltek, míg végül a modern, nagyobb teljesítményű mozdonyok fokozatosan felváltották őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NSB El 8 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek és ma is láthatók múzeumokban, ahol a látogatók megismerkedhetnek a norvég vasúti történelem ezen fontos fejezetével. Például a Norsk Jernbanemuseum is bemutat egy El 8 típust.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NSB El 8 mozdonyok a norvég vasúti történelem ikonikus részei voltak, és sok vasútbarát között népszerűek. A mozdonyok modellváltozatai megtalálhatók a modellvasút-gyűjtők körében, ahol méretarányos másolataikban gyönyörködhetnek. Az El 8 mozdonyokról készült modellek szívesen látott elemei a vasúti diorámáknak is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártás kezdete 1940
Példányszám 16
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Maximális sebesség 75 km/h

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google