Történeti háttér és gyártás
Az NSB El 8 elektromos mozdonyt arra tervezték, hogy az 1930-as évek végén növekvő norvég vasúti igényeket kiszolgálja. A mozdonyt a norvég vasutak, azaz Norske Statsbaner (NSB) rendelte, hogy korszerűsítse és megerősítse flottáját. Az El 8 sorozatot először 1940-ben gyártották, a gyártás során összesen 16 darabot készítettek.
Technikai jellemzők
Az NSB El 8 elektromos meghajtású mozdony, ami a korszak modern technológiáját képviselte. A mozdony teljesítménye megfelelt a középnehéz tehervonatok és személyszállító vonatok vontatására. A tengelyelrendezés Bo’Bo’ volt, amely lehetővé tette a megfelelő súlyelosztást és stabilitást. Az El 8 maximális sebessége körülbelül 75 km/h volt, ami a kor követelményeihez igazodott.
- Teljesítmény: közepes
- Tengelyelrendezés: Bo’Bo’
- Maximális sebesség: 75 km/h
Szolgálati történelem
Az NSB El 8 mozdonyai Norvégiában szolgáltak az NSB üzemeltetésében. Elsősorban a személy- és tehervonatok vontatására használták őket, hozzájárulva a norvég vasúti közlekedés fejlődéséhez. A hosszú élettartam alatt több évtizedig üzemeltek, míg végül a modern, nagyobb teljesítményű mozdonyok fokozatosan felváltották őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az NSB El 8 mozdonyok közül néhány példányt megőriztek és ma is láthatók múzeumokban, ahol a látogatók megismerkedhetnek a norvég vasúti történelem ezen fontos fejezetével. Például a Norsk Jernbanemuseum is bemutat egy El 8 típust.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NSB El 8 mozdonyok a norvég vasúti történelem ikonikus részei voltak, és sok vasútbarát között népszerűek. A mozdonyok modellváltozatai megtalálhatók a modellvasút-gyűjtők körében, ahol méretarányos másolataikban gyönyörködhetnek. Az El 8 mozdonyokról készült modellek szívesen látott elemei a vasúti diorámáknak is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártás kezdete | 1940 |
Példányszám | 16 |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google