NSB El 9 elektromos mozdony

Az NSB El 9 elektromos mozdony a norvég vasutak számára a XX. század közepén jelentős előrelépést hozott, korszerű technológiájával a fenntartható közlekedés úttörőjévé vált.

Történeti háttér és gyártás

Az NSB El 9 egy norvég elektromos mozdonytípus, amelyet az 1940-es évek végén fejlesztettek ki. A mozdonyt a Norsk Elektrisk & Brown Boveri (NEBB) és a Thunes Mekaniske Værksted közösen gyártotta. A gyártás 1947-ben kezdődött, és összesen öt darab készült belőle. Az El 9 mozdonyokat a Norvég Államvasutak (NSB) igényei szerint tervezték, hogy megfeleljenek a nehéz, hegyvidéki terepen való közlekedés követelményeinek.

Technikai jellemzők

Az NSB El 9 egy elektromos meghajtású mozdony, amelyet kifejezetten a norvég hegyvidéki vasútvonalakra terveztek. A mozdony teljesítménye 2,000 lóerő, amely lehetővé tette, hogy hatékonyan közlekedjen a kihívást jelentő terepen. A tengelyelrendezése Bo’Bo’, amely azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán két hajtott tengely található. Maximális sebessége 75 km/h volt, ami elegendő volt a regionális vonalakon történő közlekedéshez. A mozdony összesen 15,900 mm hosszú.

Szolgálati történelem

Az NSB El 9 mozdonyokat főként Norvégia hegyvidéki vasútvonalain használták. Szerepük főleg személyszállítási feladatok ellátása volt. Az 1970-es évek közepéig szolgáltak, amikor is az NSB fokozatosan újabb típusokkal váltotta le őket. Az El 9 mozdonyok megbízhatóságukról és teljesítményükről voltak ismertek, különösen a nehéz terepen való közlekedés során.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az NSB El 9 mozdonyok közül egyik sem maradt fenn működőképes vagy múzeumi darabként. Eredeti példányaik közül egyiket sem őrizték meg, így a történeti jelentőségüket a mai napig főként dokumentációk és fényképek alapján ismerhetjük meg.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NSB El 9 mozdonyok nem rendelkeztek különleges becenevekkel vagy kulturális hatásokkal, modellezőpiaci jelenlétük nem elhanyagolható. Több vasútmodellező cég is készített méretarányos másolatokat róla, amelyek a norvég vasúti történetről érdeklődő gyűjtők körében népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2,000 lóerő
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Maximális sebesség 75 km/h
Hossz 15,900 mm

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_9

Képek

Források: Wikipédia, Google