NW2 (EMD) dízelmozdony

Az NW2 (EMD) dízelmozdony a 20. század közepén jelentős előrelépést hozott a vasúti iparban, hatékonyabb üzemelésével és megbízhatóságával forradalmasítva a tolatómozdonyok használatát.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD NW2 dízelmozdony a General Motors Electro-Motive Corporation (EMC) gyártásában készült. Első példányait 1939-ben mutatták be, elsősorban tolatómozdonyként az észak-amerikai vasúti társaságok szolgálatára. Az NW2 fejlesztésének célja az volt, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb megoldást nyújtson a tolatási munkákhoz az addig használt gőzmozdonyok helyett. A gyártási folyamat 1939-től 1949-ig tartott, ez idő alatt több mint 1100 darabot készítettek belőle. Az EMD NW2-t különböző vasúttársaságok vásárolták meg, köztük a nagy amerikai vasúti hálózatok, mint például a Union Pacific és a Santa Fe.

Technikai jellemzők

Az NW2 egy dízel-elektromos hajtású mozdony, amelyet a General Motors 12-567 típusú dízelmotorja hajt. A motor 1000 lóerős teljesítményt biztosít, amely kiválóan alkalmas volt a tolatási feladatokra. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy négy tengelye van, mindegyik tengelyén hajtott kerékkel. A maximális sebessége körülbelül 105 km/h.

Méretei között a hosszúsága 14,6 méter, magassága pedig 4,2 méter. A mozdony vezérlése egyszerű, a kiszolgálás gyors és rugalmas, ami a tolatómozdonyok alapvető követelménye.

Szolgálati történelem

Az EMD NW2 mozdonyokat széles körben használták az USA vasúthálózatán belül. Elsősorban ipari környezetben és nagy vasúti pályaudvarokon vettek részt a tolató szolgálatban. Az NW2 mozdonyokat az 1970-es évekig használták aktívan, a technológiai fejlesztések azonban idővel a modern dízelmozdonyok megjelenéséhez vezettek, és az NW2 fokozatosan kezdett eltűnni az elsővonalbeli szolgálatokból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több EMD NW2 mozdony is megőrzésre került az Egyesült Államokban, múzeumi darabként vagy nosztalgikus vonatok részeként. Ezek közül néhány akár működőképes állapotban is fennmaradt, és vasúti eseményeken, nosztalgiavonatokban időnként részt vesz.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NW2 mozdony az amerikai vasúti ipar egyik ikonikus modelljének számít. Modellvasútként is gyakran előfordul, különböző méretarányokban, mint például H0 és N. A rajongói kultúra szerves részévé vált, különösen az amerikai vasutak szerelmesei körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Teljesítmény 1000 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 14,6 méter
Magasság 4,2 méter

Hivatkozások

EMD NW2 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google