Történeti háttér és gyártás
Az EMD NW3 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az Electro-Motive Corporation (EMC), később az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Az NW3 mozdonyt 1939-ben fejlesztették ki, hogy kielégítse az egyre növekvő igényt a hatékony dízelmozdonyokra, amelyek a gőzmozdonyok helyét vehetnék át. Az NW3-t a Great Northern Railway (GN) rendelte meg, amely abban az időben úttörő szerepet vállalt a dízeltechnológia alkalmazásában.
A mozdony egyedi kialakítása a GN specifikációinak megfelelően készült, és összesen csak 7 darab készült belőle. Az NW3 nagyobb teljesítményt és hatékonyságot ígért, ami fontos szempont volt a vasúttársaságok számára, akik a gőzmozdonyok drága karbantartását kívánták elkerülni.
Technikai jellemzők
Az NW3 mozdony dízel-elektromos hajtásrendszert használ. A mozdony teljesítményét egy 12 hengeres, kétütemű dízelmotor biztosítja, amely képes 1000 lóerős teljesítményt leadni. A mozdony tengelyelrendezése (A1A-A1A), két hajtott tengellyel, biztosítja a megfelelő tapadást és stabilitást a vasúti pályán.
A maximális sebesség, amit az NW3 elérhetett, körülbelül 120 km/h volt. A mozdony méretei tekintetében 16,8 méter hosszú és 3,9 méter magas. A mozdony belső terében a személyzet számára biztosított egy egyszerű, de funkcionális irányítófülke. Az NW3 kifejezetten tehervonatok vontatására készült, így nem voltak benne utasülések vagy osztályok.
Szolgálati történelem
Az NW3 mozdonyok elsősorban a Great Northern Railway hálózatán szolgáltak az Egyesült Államokban. Feladatuk főként tehervonatok vontatására korlátozódott. A mozdonyok jól teljesítettek, és hozzájárultak a GN flottájának modernizációjához a gőzmozdonyokról a dízel-elektromos technológiára való átállás során. Az NW3 mozdonyokat végül az 1960-as években vonták ki a forgalomból, amikor a technológia tovább fejlődött, és a vasúttársaságok újabb, erősebb mozdonyokat szereztek be.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs ismert megőrzött példánya az NW3 mozdonyoknak. Ezek a mozdonyok, mint sok más korai dízelmozdony, nagyrészt eltűntek a vasúti flották modernizációját követően. A vasúttörténeti múzeumokban azonban előfordulhat makett vagy modell formájában.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NW3 mozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúti történelemben, mivel az első dízelmozdonyok között voltak, amelyeket az EMD gyártott. Bár nem lettek olyan híresek, mint későbbi társaik, az NW3 a dízeltechnológia kísérleti szakaszának fontos lépése volt.
Modellvasúti körökben ritka, de különleges daraboknak számítanak az NW3 replikák. Az Amerikai Egyesült Államokban néhány modellvasúti gyártó készített kicsinyített változatokat, amelyek kedveltek a hobbi vasútrajongók körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Teljesítmény | 1000 lóerő |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Hossz | 16,8 méter |
Magasság | 3,9 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google