NW5 (EMD) dízelmozdony

Az NW5 (EMD) dízelmozdony az 1940-es években jelent meg, kombinálva a tolatómozdonyok és az utaképesség előnyeit, így széles körű alkalmazást biztosítva a vasúti társaságoknak.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD NW5 dízelmozdonyt a GM Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, és 1946-ban gyártották. A mozdony a második világháború utáni időszakban készült, amikor a vasúttársaságok igénye megnövekedett a hatékonyabb és gazdaságosabban üzemeltethető dízelmozdonyok iránt. Az NW5 típus egy átmeneti modell volt, ami a sorozatos ablakkiosztásával az EMD GP sorozathoz hasonlított, de méretében és teljesítményében kisebb volt.

Az NW5 mozdonyokat kifejezetten az amerikai piacra szánták, és összesen 13 darabot gyártottak belőlük. A gyártás helyszíne a EMD fő üzeme volt az Illinois állambeli La Grange-ban. A fő megrendelő az amerikai piac volt, különösen kisebb vasúttársaságok számára, amelyek többcélú mozdonyt kerestek.

Technikai jellemzők

Az NW5 mozdony dízelmeghajtású, egy 1000 lóerős motorral volt felszerelve. Az NW5 tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban két-két tengely található, és mindkettő hajtott. A mozdony maximális sebessége körülbelül 105 km/h volt.

  • Teljesítmény: 1000 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Maximális sebesség: 105 km/h
  • Hajtórendszer: Dízel
  • Méretek: Hossz: 50 láb, Magasság: 14 láb

Szolgálati történelem

Az EMD NW5 mozdonyokat főként teher- és rendező szolgálatokban használták az Egyesült Államok különböző részein. Jellemzően kisebb vasúttársaságok alkalmazták, ahol a rugalmasság és a kisebb méret előnyt jelentett a sokféle feladat ellátásában. A mozdonyokat az 1970-es évekig használták aktívan, majd fokozatosan kivonták és selejtezték őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány NW5 mozdony megőrzésre került, és az Egyesült Államok különböző múzeumaiban megtalálhatóak. A Minnesota városában található Lake Superior Railroad Museum például egy NW5-öt őriz, amelyet jól karbantartanak és időnként nosztalgia vonatokban használnak.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EMD NW5 mozdony egyedisége ellenére kevésbé ismert a szélesebb közönség előtt, mint más EMD típusok. Az NW5 ritkán fordul elő modellezési körökben, de azok számára, akik kifejezetten az amerikai vasúti történelem kevéssé ismert darabjai iránt érdeklődnek, különleges jelentőségű lehet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1000 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 50 láb
Magasság 14 láb

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_NW5

Képek

Források: Wikipédia, Google