NZASM 18 Tonner 0-6-0ST gőzmozdony

Az NZASM 18 Tonner 0-6-0ST gőzmozdony a 19. század végén Afrikában nélkülözhetetlen szereplője volt a vasúthálózat építésének, robusztus kialakítása révén igazi munkagépnek bizonyult.

Történeti háttér és gyártás

Az NZASM 18 Tonner 0-6-0ST gőzmozdonyt az 1890-es években fejlesztették ki, válaszul a dél-afrikai vasútvonalak növekvő igényeire. A mozdonysorozatot a ‘Nederlandsch-Zuid-Afrikaansche Spoorweg-Maatschappij’ (NZASM) számára gyártották, amely egy holland finanszírozású vasúttársaság volt, és Transvaal területén működött.

A mozdonyt sorozatosan 1890-ben gyártották, hogy betöltsék az ipari és személyszállítási feladatokat, amelyek az aranylelőhelyek felfedezése után jelentősen megnövekedtek. Az iparosodás során a mozdonyok különösen fontos szerepet játszottak az áruk és az emberek hatékony szállításában.

Technikai jellemzők

A mozdony egy 0-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet elsősorban ipari és könnyű teherforgalmi célokra terveztek. A gőzhajtású mozdony egyszerű kialakítású volt, robusztus és megbízható konstrukciót kínált, amely ideális volt a kor viszontagságos dél-afrikai körülményeihez. Az „ST” jelölés a Saddle Tank, vagyis nyeregtartályos kialakításra utal, ahol a víztartály a kazán fölött helyezkedett el.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Tengelyelrendezés: 0-6-0
  • Maximális sebesség: Nem elérhető
  • Méretek: Nem elérhető
  • Férőhely: Nem elérhető
  • Futómű: Teljesen merev, forgóváz nélküli kialakítás

Szolgálati történelem

Az NZASM 18 Tonner gőzmozdonyokat a Transvaal Köztársaság területén üzemeltették, ahol a vasúti szállítás kulcsfontosságú szerepet játszott az aranybányászat miatt fellendülő gazdaságban. A mozdonyok teher- és személyszállításra egyaránt használták. Az első példányok 1890-ben álltak szolgálatba, és hosszú időn keresztül ellátták feladataikat, mielőtt végül kivonták őket a forgalomból a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok javára.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely NZASM 18 Tonner mozdony megőrzésre került volna múzeumban, vagy bármely nosztalgia vonat részeként működne. Ez a típus főként a történelem része lett, a megmaradt példányok sorsa pedig jelenleg ismeretlen.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NZASM 18 Tonner gőzmozdony jelentős kulturális hatással bírt a Dél-afrikai Köztársaság vasútfejlesztéseiben. Bár nem vált híressé a modellvasúti kultúrában, a valóságban jelentős szerepet játszott a régió ipari fejlődésében. A mozdonyok egyszerűsége és megbízhatósága miatt kedveltté váltak, és a vasút szerelmesei számára ma is fontos történelmi emlék.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NZASM_18_Tonner_0-6-0ST

Képek

Források: Wikipédia, Google