Történeti háttér és gyártás
Az NZR A class gőzmozdonyokat az Új-Zélandi Államvasutak számára fejlesztették ki, kifejezetten az ország vasúti igényeinek kiszolgálására a 20. század elején. Az első darabokat 1906-ban kezdték gyártani. A mozdonyokat az Addington Vasúti Műhelyek építették Christchurchben, Új-Zélandon. Az eredeti terveket, amelyek a mozdony kialakításának alapját képezték, a korábbi A class mozdonyok tapasztalataira alapozták, így egy továbbfejlesztett változat született, amely jobban megfelelt az új-zélandi viszonyoknak.
A gyártási időszak egészen 1908-ig tartott, és ebben az időszakban összesen 95 darab készült el. Az Új-Zélandi Államvasutak voltak a mozdonyok kizárólagos megrendelői, mivel ezek a járművek kifejezetten az ország sajátos vasúti környezetére lettek optimalizálva.
Technikai jellemzők
Az NZR A class gőzmozdonyokat a gőzüzemű rendszerek képviselőiként tartjuk számon. A mozdonyok 4-6-2-es tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy négy vezetőtengely, hat meghajtótengely és két utánfutótengely volt jelen az alváznál. Ez az elrendezés stabilitást és hatékony erőátvitelt biztosított.
A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami akkoriban jónak számított. A mozdonyok teljes hossza 56 láb 8 hüvelyk (kb. 17,3 méter) volt, magasságuk pedig körülbelül 12 láb 6 hüvelyk (kb. 3,8 méter). A gépek gépterében található kazánban fejlesztett gőz hajtotta a dugattyúkat, amelyek a kerekek hajtóművét mozgatták.
A fékrendszer kezdetben légfékekkel működött, később azonban a legtöbb példányt vákuumfékes rendszerre alakították át a biztonság és hatékonyság növelése érdekében. Fűtött fülkéi és egyszerű kezelőrendszere lehetővé tette, hogy a vasúti személyzet könnyen és hatékonyan üzemeltesse a mozdonyokat.
Szolgálati történelem
Az NZR A class mozdonyokat Új-Zéland országos vasúthálózatán használta az Új-Zélandi Államvasutak, főként személyszállító vonatokhoz. Ezek a mozdonyok a kor időszakában a legfontosabb személyszállító vonatok húzóerői voltak, különösen a hosszú távú és gyorsvonatok esetében.
A technológiai fejlődés és a vasúti igények változása miatt a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból az 1950-es évek végére. A legtöbb példányt selejtezték, azonban néhány megőrzésre került a rajongói csoportok által.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkra csak néhány NZR A class mozdony maradt fenn, és ezek közül többet is felújítottak, hogy részesei lehessenek új-zélandi vasúti múzeumok gyűjteményének. Ezen kívül néhány nosztalgiavonatban is részt vesznek, különleges események alkalmával. Az ilyen körutak során az érdeklődők közelebbről is megismerhetik a gőzmozdonyok varázsát.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NZR A class mozdonyok nem váltak világszinten híressé, Új-Zélandon a vasúti történelem szerves részeit képezik. Modellezők és vasútrajongók körében is népszerűek, több modellvasúti gyártó is készített róluk méretarányos verziókat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
NZR A class (1906) Wikipédia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google