NZR D class (1874) gőzmozdony

Az 1874-ben bemutatott NZR D class gőzmozdony jelentős szerepet játszott Új-Zéland vasúttörténetében, ahol megbízhatóságával és hatékonyságával hozzájárult a korabeli közlekedési infrastruktúra fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR D osztályú gőzmozdonyt 1874-ben készítették a New Zealand Railways (NZR) számára. A mozdonyokat a Nasmyth, Wilson and Company, egy brit gépgyártó vállalat gyártotta. Az NZR D osztály az új-zélandi vasúti szállítás fejlesztésének része volt, arra a célra, hogy támogassa az ország közlekedési infrastruktúrájának bővítését. Az összesen 85 példányban gyártott mozdony széleskörű felhasználásra készült, mind személy-, mind teherszállítási feladatok ellátására.

Technikai jellemzők

Az NZR D osztályú mozdony egy gőzmeghajtású jármű, amely robusztus kialakítása révén kiválóan alkalmas volt az új-zélandi vasúti hálózat nehéz terepein való közlekedésre. A mozdony 2-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely stabilitást és megfelelő súlyelosztást biztosított. A maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt, amely elégséges volt a korabeli vasúti igények kielégítésére.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-4-0
  • Maximális sebesség: 65 km/h

Szolgálati történelem

Az NZR D osztályú mozdonyokat főként Új-Zéland különböző régióiban használták, ahol mind személy-, mind teherszállítási feladatokat láttak el. Az 1870-es évek végén és az 1880-as évek elején álltak szolgálatba, és hosszú évtizedekig szolgálták az új-zélandi vasúti közlekedést. A mozdonyokat fokozatosan váltották fel modernebb gőz- és dízelmozdonyok, és az utolsó példányokat az 1960-as évek elején vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NZR D osztályú mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban. Azonban néhány mozdony alkatrészei megtalálhatók különböző múzeumokban Új-Zélandon, ahol emléket állítanak ennek a történelmi mozdonytípusnak.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NZR D osztályú mozdonyok jelentős szerepet játszottak Új-Zéland ipari fejlődésében és a vasúti szállítás népszerűsítésében. Modellvasúti változatai is népszerűek lettek, és különböző méretarányokban készült replikák találhatók vasútmodellező gyűjteményekben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1874
Tengelyelrendezés 2-4-0
Maximális sebesség 65 km/h

Hivatkozások

NZR D class (1874) – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google