Történeti háttér és gyártás
Az NZR D osztályú gőzmozdonyok 1929-ben készültek Új-Zélandon. Ezt a típust a New Zealand Railways Department (Új-Zélandi Vasút) rendelte meg, hogy kielégítse az egyre növekvő szállítási igényeket az ország vasúti hálózatán. A mozdonyokat a Hillside Workshops készítette, és főként a vasútvonalak személyszállítási kapacitásának növelésére fejlesztették ki.
Technikai jellemzők
Az NZR D osztályú mozdony gőzmozdonyként működött, elsősorban a hatékony személy- és teherszállítás céljából. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-2 volt, amely a stabilitás és a sebesség javítását szolgálta. A maximális sebessége körülbelül 96 km/h volt, ami abban az időben kifejezetten jónak számított. A gőzmozdony hossza és tengelytávolsága a nagyobb szerelvények kezelésére volt optimalizálva.
Szolgálati történelem
Az NZR D osztályú gőzmozdonyokat széles körben használták Új-Zéland vasúti hálózatán. Főként személyszállító vonatok élén közlekedtek, de teherforgalomban is részt vettek. A mozdonyok megbízhatósága miatt hosszú élettartammal büszkélkedhettek. Szolgálatukat az újabb technológiák bevezetésével fokozatosan fejezték be, és végül kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az NZR D osztályú gőzmozdonyok közül nem maradt fenn példány a múzeumokban. Az összes ilyen mozdonyt selejteztek a későbbi évek során, így ma már csak fényképeken és dokumentációkban találkozunk velük.
Érdekességek és kulturális hatás
Az NZR D osztályú gőzmozdonyok az új-zélandi vasúti történelem szerves részét képezik. Noha nem maradtak fenn megőrzött példányok, a vonatok modellezői és vasúti történészei érdeklődéssel tekintenek ezen mozdonyok iránt. Az új-zélandi vasutak korai korszakának emlékére számos modellt készítettek, amelyek azóta is népszerűek a gyűjtők körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google