NZR DF class (1954) dízelmozdony

Az NZR DF class (1954) dízelmozdony az Új-Zélandi vasúthálózat fontos szereplője volt, forradalmasítva a közlekedést modern technológiájával és megbízhatóságával.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR DF class (1954) dízelmozdonyt az Egyesült Királyságban gyártották az 1950-es évek közepén. A fejlesztés és gyártás célja az Új-Zélandi Vasúttársaság (New Zealand Railways, NZR) számára új, hatékony dízelmozdonyok biztosítása volt, amelyek a korabeli gőzmozdonyokat váltották ki. A mozdonyokat 1954-ben kezdték gyártani, a francia Alsthom és az angol készült, a Vulcan Foundry együttműködésével.

  • Gyártás kezdete: 1954
  • Gyártó vállalatok: Alsthom, Vulcan Foundry
  • Megrendelő: New Zealand Railways (NZR)
  • Összesen gyártott példányok száma: 10

Technikai jellemzők

Az NZR DF class (1954) dízelmozdony technikai jellemzői közé tartozik a dízel-elektromos hajtásrendszer, amely lehetővé tette a hatékonyabb üzemelést a gőzmozdonyokhoz képest. A mozdony maximális sebessége 97 km/h, és a teljesítménye 1,600 lóerő volt.

  • Tengelyelrendezés: 1Co-Co1
  • Teljesítmény: 1600 lóerő
  • Maximális sebesség: 97 km/h
  • Hossz: 18,67 méter
  • Súly: 100 tonna

Szolgálati történelem

Az NZR DF class mozdonyok Új-Zélandon álltak szolgálatban, ahol a fő vasútvonalakon közlekedtek. A mozdonyokat először 1954-ben állították üzembe, és az 1970-es évekig maradtak forgalomban. Elsősorban tehervonatok vontatására használták őket, de néha személyszállító vonatokon is közlekedtek. Az 1970-es évek közepére a mozdonyokat elavultnak ítélték, és 1975-ig teljesen kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az NZR DF class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn eredeti állapotában. Az összes mozdonyt selejtezték, és nincs információ arról, hogy múzeumokba került volna bármely darab.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NZR DF class mozdonyok jelentős technikai újítást képviseltek a korabeli Új-Zélandon, a kulturális hatásuk korlátozott maradt. Modellvasúti körökben nem terjedtek el jelentősen, és nincs információ arról, hogy filmekben vagy könyvekben szerepeltek volna.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 1Co-Co1
Teljesítmény 1600 lóerő
Maximális sebesség 97 km/h
Hossz 18,67 méter
Súly 100 tonna

Hivatkozások

NZR DF class (1954) Wikipedia