NZR E class (1906) gőzmozdony

Az NZR E class (1906) gőzmozdony a korai 20. század egyik kiemelkedő mérnöki teljesítménye, amely jelentős szerepet játszott Új-Zéland vasútvonalainak fejlesztésében.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR E osztályú gőzmozdony 1906-ban készült el, a Új-Zélandi Államvasutak (NZR) számára. A gyár, amely elkészítette, a brit eredetű Nasmyth, Wilson and Co. volt, mely Salfordban, Manchester közelében működött. A mozdonyokat az Új-Zélandi vasút igényeihez igazodva tervezték, amely akkoriban széles körben fejlődött, hogy kielégítse az ország növekvő gazdasági és szállítási igényeit. Az NZR öt példányt rendelt ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az NZR E osztályú mozdonyok gőzhajtásúak, és a 4-6-0 tengelyelrendezésű dizájnra épültek. A gőzmozdonyok technikai jellemzői közé tartozik a kettős gőzhenger, valamint az 52 tonnás súly. Az E osztály maximális sebessége elérte a 97 km/h-t, ami figyelemre méltó teljesítmény volt abban az időben. A mozdony hosszúsága 15,06 méter, magassága pedig 3,73 méter.

Szolgálati történelem

Az NZR E osztályú mozdonyokat Új-Zélandon használták, főként személyszállítási célokra. A mozdonyok jól teljesítettek mind a sík, mind a dombos területeken, ami elengedhetetlen volt az ország földrajzi adottságai miatt. Az 1930-as években ezek a mozdonyok fokozatosan kikerültek a mindennapi szolgálatból, mivel modern diesel- és elektromos mozdonyok vették át a helyüket. Az utolsó E osztályú gőzmozdonyt 1936-ban vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nem maradt fenn megőrzött példány az NZR E osztályú mozdonyokból. Az Új-Zélandi vasúttörténeti múzeumokban sem található meg egyetlen példány sem ebből a típusból, így kizárólag történeti feljegyzésekben él tovább az emlékük.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NZR E osztályú mozdonyok nem váltak ikonikus figurává, érdekes módon a mozdonyok modellvasúti változatát nem kísérte jelentős népszerűség. Azonban az Új-Zélandon való használatuk miatt helyi vasúttörténeti kiállításokon és könyvekben gyakran megemlékeznek róluk. A mozdonyok becenevei vagy köznyelvi elnevezései nem ismertek széles körben.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 97 km/h
Hosszúság 15,06 m
Magasság 3,73 m
Gyártási év 1906
Példányszám 5

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_E_class_(1906)

Képek

Források: Wikipédia, Google