Történeti háttér és gyártás
Az NZR ED osztályú elektromos mozdonyokat az új-zélandi vasutak (NZR) számára fejlesztették ki, hogy jól szolgálják az alagútban közlekedő vonatokat, ahol a gőzmozdonyok használata nem volt megfelelő a kéményfüst miatt. Ezen mozdonyok gyártása a 1930-as évek végén kezdődött, a gyártásuk 1938-ban indult. Az elképzelés az volt, hogy az elektromos meghajtású mozdonyok segítenek hatékonyabbá tenni a vasúti közlekedést, különösen az alagutakban.
A mozdonyokat az English Electric Company építette, egy megbízható brit gyártó, amely jelentős tapasztalattal rendelkezett az elektromos mozdonyok terén. A mozdonyok gyártása az Egyesült Királyságban történt, és az első ilyen gépek 1938-ban álltak szolgálatba.
Technikai jellemzők
Az NZR ED osztályú mozdonyok elektromos hajtással rendelkeztek. A villamosenergia-ellátást felsővezetékből nyerték. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 1840 lóerő volt, amely megfelelő erőátvitelt biztosított a közlekedési igények kielégítésére. A tengelyelrendezésük C-C volt, ami hatkerék-hajtású konfigurációt jelent.
Ezek a mozdonyok közepes méretekkel rendelkeztek: hosszuk körülbelül 13,1 méter volt. Az NZR ED mozdonyok maximális sebessége elérte a 105 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedő volt.
- Hossz: 13,1 méter
- Maximális sebesség: 105 km/h
- Teljesítmény: 1840 lóerő
- Tengelyelrendezés: C-C
Szolgálati történelem
Az NZR ED osztályú mozdonyokat elsősorban Új-Zélandon használták a North Island Main Trunk vonalán. Különösen jól szerepeltek az alagutakban, ahol az elektromos hajtás nagy előnyt jelentett. A mozdonyok kiváló szolgálatot tettek a második világháború idején, amikor a vasút kulcsszerepet játszott az ország belső logisztikájában. A mozdonyok az 1980-as évekig voltak használatban, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modern járművek javára.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely eredeti NZR ED osztályú mozdony múzeumban vagy műszaki gyűjteményben megőrzésre került volna. Az ilyen mozdonyok azonban nagy valószínűséggel érdekes kiállítási darabokat jelentenének, ha rendelkezésre állnának.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NZR ED osztály nem túl elterjedt a modellezési világban, mégis érdekes darabjai lehetnének bármely gyűjteménynek, mely a vasúti történelem korai villamosításának szakaszát mutatja be. Ezen mozdonyok az elektromos vontatás korai kísérleteinek képviselői, és fontos szerepet játszottak az új-zélandi vasúti közlekedés fejlődésében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1938 |
Tengelyelrendezés | C-C |
Teljesítmény | 1840 lóerő |
Hossz | 13,1 méter |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_ED_class
Képek
Források: Wikipédia, Google