NZR EO class (1923) elektromos mozdony

Az 1923-ban bemutatott NZR EO class elektromos mozdony mérföldkő volt Új-Zéland vasúti történetében, modern technológiájával jelentősen javította a közlekedési hatékonyságot.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR EO class mozdonyok 1923-ban készültek, az új-zélandi államvasutak (New Zealand Railways, NZR) számára. Az EO osztályt azzal a céllal fejlesztették ki, hogy az Arthur’s Pass alagútban – ezen belül a hírhedt Otira alagútban – hatékonyabbá váljon a vasúti közlekedés. A mozdonyokat az angol English Electric Company gyártotta, amelyek az Otira alagút villamosított vonalainak kihívásaira nyújtottak megoldást. Összesen öt példány készült belőle.

Technikai jellemzők

Az NZR EO class elektromos mozdonyok 1500 V egyenáramot használtak meghajtásra, amelyet felsővezetékek biztosítottak. A mozdony tengelyelrendezése Bo-Bo volt, ami azt jelenti, hogy két kétkerekű forgóvázzal rendelkezett, mindegyik tengely külön hajtással. A mozdony teljesítménye körülbelül 680 kW (kb. 912 LE) volt, és maximális sebessége elérhette a 80 km/h-t. A mozdonyok hossza körülbelül 12,34 méter volt.

Szolgálati történelem

Az EO class mozdonyokat főként az Otira alagúti szakaszon használták, mivel itt a villamosítás lehetővé tette a hatékonyabb működést. Az új-zélandi vasúti rendszert különösen súlyosan érintette az alagútban való közlekedés kihívása, ezért az EO mozdonyok jelentős előrelépést jelentettek a gőzmozdonyokkal szemben. Az 1960-as években újabb villanymozdonyok váltották fel őket, így fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az EO class mozdonyok közül egy sem maradt fenn megőrzött állapotban, tehát jelenleg egyetlen példány sem található meg múzeumban vagy nosztalgiavonatokon.

Érdekességek és kulturális hatás

Az EO class mozdonyok jelentős technológiai újítást képviseltek a maguk korában, különösen az Otira alagút nehézségeinek leküzdése terén. Az új-zélandi vasút története szempontjából fontos szerepet játszottak, mert elősegítették a villamosított vonalakon való közlekedés fejlődését.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés Bo-Bo
Teljesítmény 680 kW
Maximális sebesség 80 km/h
Hossz 12,34 méter
Gyártási év 1923

Hivatkozások

NZR EO class (1923) – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google