NZR G class (1928) gőzmozdony

Az NZR G class (1928) gőzmozdony egyedülálló technikai újításaival és erőteljes teljesítményével a 20. század eleji új-zélandi vasúti történelem meghatározó szereplőjévé vált.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR G osztály egy speciális gőzmozdonytípus, amelyet az Új-Zélandi Államvasutak (New Zealand Railways) számára gyártottak. Az 1928-ban bemutatott mozdonyokat az AE Goodwin gyártotta az angliai Leedsben található Vulcan Foundry műhelyében. Az igény a nehéz tehervonatok hatékonyabb mozgatására irányult, különösen a meredek lejtőkön. Ehhez a típushoz egy gear-driven rendszer került kifejlesztésre, amely a mozdony hatékonyságát volt hivatott növelni. Összesen 6 darabot építettek ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az NZR G osztály gőzmozdonya egy speciális, gear-driven rendszerrel működő mozdony volt. A hajtásrendszer gőzerővel működött, amely képes volt jelentős teljesítményt nyújtani a meredek hegyi szakaszokon. A tengelyelrendezés Mountain típusú volt, ami az 4-8-2 elnevezéssel írható le az amerikai besorolás szerint. Ez a tengelyelrendezés nyolc meghajtott tengelyt tartalmazott, így biztosítva a megfelelő vonóerőt.

  • Teljesítmény: Kiemelkedő a meredek szakaszokon
  • Tengelyelrendezés: 4-8-2
  • Meghajtás: Gőzrendszer

Szolgálati történelem

Ezeket a mozdonyokat főként az Új-Zélandi Dél-szigeten használták, amely zord terepviszonyairól ismert. A mozdonyok szereplése vegyes volt, mivel a komplex mechanikus rendszerek karbantartása és üzemeltetése nehézkesnek bizonyult. Az 1930-as évek végére az NZR G osztály mozdonyait kivonták a szolgálatból, mivel a hagyományos gőzmozdonyok hatékonyabbnak bizonyultak az új-zélandi körülmények között.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs megőrzött példány az NZR G osztály mozdonyokból. A típus minden példányát selejtezték, és egy sem maradt fenn múzeumban vagy más kiállítási formában.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NZR G osztály mozdonyok érdekes epizódot képviselnek az új-zélandi vasúttörténelemben, mivel a gear-driven technológia alkalmazása különlegesnek számított. Ez a megközelítés nem vált széles körben elterjedtté, mivel az egyszerűbb gőzmozdonyok hatékonyabbnak és könnyebben karbantarthatónak bizonyultak. Modellvasúti körökben nem jelent meg nagy számban, és kevésbé ismert a vasútrajongók között.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_G_class_(1928)

Képek

Források: Wikipédia, Google