NZR H Class H199 Mount Cenis gőzmozdony

A XIX. század elején a NZR H Class H199 Mount Cenis gőzmozdony lenyűgöző mérnöki teljesítményként emelkedett ki, forradalmasítva a hegyi vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR H Class H199 Mount Cenis gőzmozdonyt eredetileg az Új-Zélandi Vasút (NZR) számára gyártották. A mozdonyt 1875-ben építették, és a John Cockerill Company készítette azt Belgiumban. A H199-es példány különleges történeti vonatkozása van, mivel eredetileg a Mont Cenis vasútvonalra szánták, amely az Alpokon keresztül vezetett és az egyik első, magas hegyi vasúti alkalmazás volt gőzmozdonyok számára.

Technikai jellemzők

A H199 gőzmozdony egyedi műszaki kialakítása miatt figyelemre méltó. Ez egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet különösen a meredek hegyi pályákhoz terveztek, mint amilyen a Mont Cenis vonal. A mozdony három állóhengeres hajtásrendszerrel működött, ami erős tolóerőt biztosított a hegyi terepen történő közlekedéshez. Bár a pontos teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, a mozdonyt úgy tervezték, hogy megbirkózzon a nehéz körülményekkel.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 0-4-4-0
  • Maximális sebesség: Nem ismert
  • Méretek: Nem ismert

Szolgálati történelem

A H199 mozdony különleges szerepet töltött be az új-zélandi vasúti történetben. Miután Belgiumban megépítették, az NZR szolgálatába állt, bár a pontos szolgálati helyei és az üzemidő részletei nem teljesen dokumentáltak. Az azonban ismert, hogy ezek a mozdonyok főként a hegyi vonalakon működtek, ahol szükség volt a különleges kialakításuk adta erőre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a H199 mozdonyról nem maradt fenn működőképes példány. Nem dokumentálták, hogy bármelyik, ebből a sorozatból fennmaradt volna múzeumban vagy kiállításon.

Érdekességek és kulturális hatás

A H199 gőzmozdony különleges, mérnöki jelentősége miatt emlékezetes maradt. Bár nem vált kulturális ikonként ismertté, az úttörő technikai megoldásai miatt a vasútbarátok és mérnökhallgatók körében különös figyelmet kapott. A különleges hegyi használata miatt, a mozdony említésre kerülhet különböző vasúti történetekben és modern vasúti tanulmányokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Az eredeti Wikipedia oldal a gőzmozdonyról elérhető itt.

Képek

Források: Wikipédia, Google