NZR H class gőzmozdony

Az 1874-ben bemutatott NZR H class gőzmozdonyok forradalmasították az új-zélandi vasút történetét, mivel különösen hatékonyan birkóztak meg a meredek hegyvidéki terepekkel.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR H osztályú gőzmozdonyokat az Új-Zélandi Államvasutak (New Zealand Railways, NZR) igényei alapján fejlesztették ki. A mozdonyokra a meredek Rimutaka-hegyvidéki vonalak leküzdésére volt szükség, így kifejezetten ezekre a nehéz terepviszonyokra tervezték őket. Az első példányokat 1877-ben gyártották a világ egyik vezető mozdonygyártójának, az angol Avonside Engine Company-nak a bristoli üzemében.

  • Gyártási időszak: 1877
  • Példányszám: 6 darab készült

Technikai jellemzők

Az NZR H osztályú mozdonyok gőzhajtásúak, és kifejezetten hegyi vasúti útvonalakra készültek. Különleges fogaskerékhajtású rendszerrel voltak felszerelve, amely lehetővé tette számukra, hogy meredek emelkedőkön is megfelelő vontatási teljesítményt nyújtsanak.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 0-4-2RT (rack and pinion, fogaskerék meghajtás)

Szolgálati történelem

Az NZR H osztályú mozdonyokat elsősorban a Rimutaka-hegyvidék vonalán alkalmazták, ahol a meredek pályaszakaszokon a hagyományos adhéziós mozdonyok nem tudtak volna megfelelő teljesítményt nyújtani. Az H osztályú mozdonyok 1908-ig voltak aktív szolgálatban ezen a vonalon, majd más mozdonyok váltották fel őket. Az új vonatútvonal kialakítása végül szükségtelenné tette használatukat.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A H199 számú mozdony maradt fenn, amelyet megőriztek, és a Featherson Heritage Museum területén, Új-Zélandon állítanak ki. Ez az egyetlen fennmaradt példány, amely emléket állít a múlt ezen különleges gőzmozdonyának.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NZR H osztályú mozdonyokat sok vasúti rajongó ismeri és kedveli, nemcsak műszaki megoldásai miatt, hanem azért is, mert a vasúti közlekedés történetének egy különleges időszakát képviselik. Bár a mozdonyok nem szerepeltek filmekben vagy könyvekben, történetük és a Rimutaka-vonalon végzett szolgálatuk miatt emlékezetesek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

További információ az NZR H osztályról

Képek

Források: Wikipédia, Google