NZR K class (1932) gőzmozdony

Az NZR K class (1932) gőzmozdony a 20. század elejének mérnöki csúcsteljesítménye volt Új-Zélandon, amely a tehervonatok sebességét és hatékonyságát egyaránt forradalmasította.

Történeti háttér és gyártás

Az NZR K osztályú (1932) gőzmozdonyokat az Új-Zélandi Államvasutak (New Zealand Railways – NZR) számára fejlesztették ki. A sorozat 1932-ben indult, amikor az új-zélandi vasúti hálózat szükségleteire modern, nagy teljesítményű mozdonyokra volt igény. Az Addington Műhelyekben készítették, ami Christchurch városában található. A mozdonyok fejlesztésének célja az volt, hogy hatékonyabbá tegyék a teherszállítást, illetve a személyszállító vonatokat is gyorsabban és megbízhatóbban üzemeltessék. Összesen 30 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az NZR K osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami a kor technológiai szintjén különösen megbízhatónak számított. A mozdony hajtásrendszere a gőz megújuló energiáját használta fel a kerekek mozgatására, ezzel hatékonyan biztosítva a szükséges tolóerőt. A K osztályú mozdonyok maximális sebessége 96 km/h volt, ami lehetővé tette, hogy mind személy-, mind tehervonatok esetében megfelelő szolgáltatási színvonalat biztosítson. Tengelyelrendezése 4-8-4-es volt, amely szükséges volt a nagyobb sebesség és teherbírás érdekében. A hossza körülbelül 19 méter volt, magassága pedig kb. 4 méter.

Szolgálati történelem

A K osztályú mozdonyokat elsősorban Új-Zéland területén használták, ahol a személy- és tehervonatok meghajtását egyaránt ellátták. Az erős és megbízható konstrukció miatt a K osztály hosszan tartó szolgálatot tett lehetővé. A mozdonyok az 1960-as évekig aktívak maradtak, amikor is a modernizáció és a dízelmozdonyok elterjedése egyre hátrébb szorította őket a vasúti közlekedésben. Kivonásukra az 1960-as évek végén került sor.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A K osztályú mozdonyok közül néhány megmaradt múzeumi darabként, ezek közül néhány még működőképes állapotban is fennmaradt. Az egyik példány a Ferrymead Heritage Parkban található Christchurch-ben, ahol időnként nosztalgiavonatokat is üzemeltetnek vele, bemutatván a gőzmozdonyok történelmi jelentőségét és a vasúti közlekedés fejlődését.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A K osztályú mozdonyok Új-Zélandon széles körben elismertek a megbízhatóságuk és a teljesítményük miatt.
  • Néhány modellvasút-gyártó is elkészítette a K osztály méretarányos modelljét, hogy a vasútmodellezők is élvezhessék a történelmi mozdony megjelenését.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség 96 km/h
Tengelyelrendezés 4-8-4
Gyártási évek 1932–1940
Példányszám 30

Hivatkozások

Részletes információ az NZR K osztályú (1932) gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google