NZR P class (1885) gőzmozdony
Történeti háttér és gyártás
A NZR P class gőzmozdonyokat 1885-ben fejlesztették ki Új-Zéland számára, válaszul a növekvő vasúti szállítási igényekre. A mozdonyokat az Új-Zélandi Állami Vasút (New Zealand Railways, NZR) rendelte meg, hogy javítsa a szigetország vasúthálózatának hatékonyságát és kapacitását. A gyártás a közismert Dübs and Company vállalatnál zajlott Glasgow-ban, Skóciában. Összesen tíz darab ilyen típusú mozdony készült, ezeket az Új-Zéland különböző vasúti vonalain helyezték üzembe.
Műszaki leírás
A P class gőzmozdonyok két hengeres, szimpla expanziós gőzhajtásúak voltak. Kialakításukban a könnyebb hegyi vasútvonalak igényeit tartották szem előtt. A mozdonyok tengelyelrendezése 2-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy két vezető tengelyük és hat hajtott kerékpárjuk volt. A maximális sebességük körülbelül 60 km/h volt, ami a korabeli viszonyok között megfelelő teljesítménynek számított. A mozdonyok hossza körülbelül 15 méter volt, és súlyuk elérhette a 35 tonnát.
Szolgálati történelem
A NZR P class mozdonyokat eredetileg elővárosi és könnyű tehervonatok vontatására tervezték. Szolgálatba állításuk után hatékonyan kiszolgálták Új-Zéland különböző szakaszait, különösen a hegyvidéki területeken. A p class mozdonyok az 1920-as évekig aktívan szolgáltak, de az idő múlásával sokukat korszerűbb mozdonyok váltották fel. A legtöbb P class mozdonyt az 1930-as években selejtezték, amikorra már elavultnak számítottak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon jelenleg nem ismert megőrzött példány a P class gőzmozdonyokból. Ezek a mozdonyok teljesen eltűntek a vasúti közlekedésből, és nem találhatók meg múzeumokban sem. Bár Új-Zélandon nagy hangsúlyt fektetnek a történelmi vasúti járművek megőrzésére, a P class gőzmozdonyok esetében ez nem történt meg.
Érdekességek és kulturális hatás
A P class gőzmozdonyok a maguk idejében jelentős előrelépést jelentettek az új-zélandi vasúti közlekedésben. Bár nem maradt fenn belőlük példány, emléküket megőrzik a vasúttörténeti publikációk és a helyi vasúti rajongók. Modellvasúti formában azonban nem lettek különösebben népszerűek, és a vasúti modellezők körében sem tartoznak a legismertebb típusok közé.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Gyártási év | 1885 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/NZR_P_class_(1885)
Képek
Források: Wikipédia, Google