Történeti háttér és gyártás
Az NZR WW class mozdonyok Új-Zélandon, az Új-Zélandi Vasúttársaság (New Zealand Railways – NZR) számára készültek. Ezeket a gőzmozdonyokat a Brit John Fowler & Co. cég gyártotta Leedsben, 1913-ban. A mozdonyok kifejlesztése az NZR igényei szerint történt, hogy megfeleljenek a helyi vasúti operáció kihívásainak, beleértve a különböző terepviszonyokat és az adott kor technológiai igényeit.
A teljes gyártási időszak során összesen 5 mozdony készült ebből a típusból. Az NZR WW class mozdonyok az ország belső személy- és teherforgalmának lebonyolítására voltak tervezve. Az előállításukkal a vasúttársaság célja egy hatékony, megbízható és fenntartható gépjármű flotta építése volt.
Technikai jellemzők
Az NZR WW class mozdonyok fontos műszaki jellemzői közé tartozik a gőzhajtású rendszere, amely a korabeli technológiai állapotokat és erőforrásokat tükrözi. A mozdonyok maximális sebességük és teljesítményük alapján hatékonyak voltak a közlekedési feladatok ellátásában.
- Hajtásrendszer: gőz
- Tengelyelrendezés: 2-6-2
- Maximális sebesség: 45 km/h (becsült érték, a pontos adat nem áll rendelkezésre)
- Hossz: 9,45 méter
- Tömeg: 42 tonna (fűrészporral feltöltve)
- Férőhely: Elsősorban teherszállításra, de kisebb személyforgalmat is kiszolgált
A mozdonyok kialakítása robusztus volt, hogy bírják Új-Zéland változatos terepviszonyait, beleértve a meredek emelkedőket és lejtőket.
Szolgálati történelem
Az NZR WW class mozdonyok szolgálati idejüket Új-Zélandon tölttötték, ahol fontos szerepet játszottak a helyi közlekedési infrastruktúrában. A mozdonyok az ország különböző részein, mind a teherszállításban, mind a személyszállításban részt vettek. Különösen elővárosi jellegű közlekedési feladatokat láttak el.
A mozdonyokat később selejtezték, amikor a dízel és elektromos mozdonyok elterjedése új standardokat állított fel a vasúti közlekedésben. Kivonásukra a szolgálatból a 20. század közepén került sor.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az NZR WW class mozdonyok sajnos nem maradtak fenn eredeti formájukban múzeumok vagy nosztalgiajáratok részeként. Az idő múlásával és a technológiai fejlődéssel ezek a mozdonyok helyet adtak a modernebb megoldásoknak, így történelmi érdekességként csak dokumentált említéseik maradtak fenn.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NZR WW class mozdonyok nem váltak ikonikus részévé a modellvasúti gyártásnak vagy a popkultúrának, fontos szerepet játszottak Új-Zéland ipari és közlekedési fejlődésében. Az ilyen típusú mozdonyok iránti érdeklődés inkább a vasúttörténeti gyűjtők és rajongók körében maradt meg.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Hossz | 9,45 méter |
Tömeg | 42 tonna |