Történeti háttér és gyártás
Az OKa1 gőzmozdony a lengyel vasutak számára készült, és fontos szerepet játszott az ország vasúti történetében. Ezt a mozdonyt 1928-ban gyártották, és célja az volt, hogy korszerűsítsék a lengyel vasúti flottát, amely abban az időszakban gyors fejlődésen ment keresztül. A mozdonyokat a Fablok gyár készítette, amely Poland egyik vezető vasúti járműgyártója volt. A gyártás során több példány is készült, amelyek elsősorban a lengyel vasutak szolgálatában álltak.
Technikai jellemzők
Az OKa1 egy gőzüzemű mozdony, amelyet robusztus felépítés jellemzett. A hajtásrendszere klasszikus gőzüzemű volt, amely kazán által előállított gőzt használt a dugattyúk mozgatására. Az OKa1 tengelyelrendezése 2-6-2 volt, amely jól kiegyensúlyozott futást biztosított. Maximális sebessége elérte a 90 km/h-t, ami abban az időben jelentősnek számított.
Szolgálati történelem
Az OKa1 gőzmozdonyokat elsősorban Lengyelországban használták, ahol nagy jelentőséggel bírtak a személyszállítási és teherszállítási feladatokban. A mozdonyok megbízhatóságuk miatt sokáig szolgálatban maradtak. Kivonásukra fokozatosan került sor, ahogy a vasúti technológia fejlődött, és a dízel- valamint elektromos mozdonyok átvették a helyüket. Az 1960-as évek végére az OKa1 típusú mozdonyokat teljesen kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az OKa1 gőzmozdonyok közül néhány példányt megőriztek múzeumi célokra. Ezek a mozdonyok ma már többnyire kiállítási darabok. Az egyik ilyen múzeum, ahol az OKa1-et meg lehet tekinteni, a Chabówek Múzeum Lengyelországban. A mozdonyokat gondosan karbantartják, hogy a jövő generációi is megismerhessék a korabeli vasúti technológiát.
Érdekességek és kulturális hatás
Az OKa1 gőzmozdonyok a lengyel vasúti történelem ikonikus darabjai közé tartoznak, és számos vasúti modellgyártó is készít replikáikat. Ezen mozdonyok a helyi kultúrában is fennmaradtak, hiszen a vasútbarátok körében nagy népszerűségnek örvendenek. Modellvasúti körökben sokan készítenek kisebb méretarányú változatokat, amelyek különleges helyet foglalnak el a gyűjteményekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Hivatkozások
További információ az OKa1 gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google