Oldenburg S 5 gőzmozdony

Az Oldenburg S 5 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott Németország vasúti hálózatának fejlődésében, megbízhatóságáról és teljesítményéről ismertté téve magát az ipari forradalom idején.

Történeti háttér és gyártás

Az Oldenburg S 5 gőzmozdony 1909-ben készült a németországi Oldenburg államvasút számára. Az iparosodás növekvő igényeire válaszul ezen típus fejlesztése a személyszállítás hatékonyságának növelését célozta meg. A mozdonyokat a Hanomag gyártotta Hannoverben, és kifejezetten az oldenburgi vasút igényeire tervezték. Az S 5 sorozatból összesen 5 példány készült.

Technikai jellemzők

Az Oldenburg S 5 gőzmozdony a klasszikus gőzmeghajtású hajtásrendszerrel rendelkezett. A mozdony 2-4-0 tengelyelrendezésű volt, ami stabilitást és kellő sebességet biztosított. Az S 5 maximális sebessége körülbelül 90 km/h volt, ami abban az időben kiemelkedő teljesítménynek számított. A mozdony hosszúsága a víztartály és a szénszállító kocsival együtt 19,5 métert tett ki.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-4-0
  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Teljes hossz: 19,5 méter
  • Tüzelőanyag: Szén

Szolgálati történelem

Az Oldenburg S 5 mozdonyokat elsősorban Németországban használták az Oldenburgi Államvasútnál. Ezek a mozdonyok elsősorban személyszállító vonatokon teljesítettek szolgálatot, és hozzájárultak a régió közlekedési hálózatának fejlesztéséhez. Az S 5 sorozatot a korai 20. század modernizációs hulláma során fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogyan újabb típusok váltották fel őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nem maradt fenn eredeti Oldenburg S 5 mozdony, így jelenleg nincs múzeumi kiállítás vagy nosztalgia célú használat ezen típusból. A történelmi jelentőségük ellenére ezek a mozdonyok eltűntek a történelem során.

Érdekességek és kulturális hatás

A modellvasút világában az Oldenburg S 5 mozdony nem vált széles körben elterjedté, de a német vasúttörténet rajongói körében ismert és kedvelt típus. Azonban a mozdony nem szerepelt filmekben vagy könyvekben, és nem alakult ki körülötte széles körű rajongói kultúra.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-4-0
Maximális sebesség 90 km/h
Hossz 19,5 méter

Hivatkozások

Oldenburg S 5 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google