OSE class A.201 dízelmozdony

Az OSE class A.201 dízelmozdony a görög vasúthálózat megbízható motorja, amely az 1970-es évek óta szolgálja az utasokat és teherforgalmat a Balkán festői tájain.

Történeti háttér és gyártás

Az OSE class A.201 dízelmozdonyt 1962-ben gyártotta a svájci SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) a görög vasúttársaság, az OSE (Organismos Sidirodromon Elladosz) számára. Az 1950-es és 1960-as években Görögországban szükség volt a gőzmozdonyaik lecserélésére a hatékonyabb és korszerűbb dízelmozdonyokra. Ennek az igénynek a kielégítésére készült el az A.201 sorozat. Az SLM gyártása alatt kifejlesztett mozdonyok a görög vasúti hálózat igényeit szolgálták ki. A teljes gyártás során összesen 6 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az OSE class A.201 egy dízelmozdony, amelyet a közepes távolságú személy- és teherforgalom kiszolgálására terveztek. A mozdony dízel hajtású, és képes akár 100 km/h sebesség elérésére is. Tengelyelrendezése Co’Co’-ként van megadva, ami hat tengellyel rendelkező, mind hajtott tengelyekkel ellátott elrendezést jelent. A mozdony hossza körülbelül 18 méter. A dízel-technológiára való áttérés jelentős hatással volt a görög vasút hatékonyságára és megbízhatóságára.

Szolgálati történelem

Az OSE class A.201 mozdonyok jelentős szolgálati időt töltöttek a görög vasúti rendszeren, ahol elsősorban személy- és tehervonatok vontatására használták őket. Bár pontos kivonási dátum nem ismert, a típust fokozatosan váltották le modernebb dízelmozdonyokkal. Viszonylag hosszú szolgálati ideje alatt a mozdony típus megbízhatóságáról volt ismert, és segítette a görög vasúti közlekedés modernizálását.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincsenek információk arról, hogy az OSE class A.201 mozdonyból fennmaradt volna működő vagy kiállított példány.

Érdekességek és kulturális hatás

Az OSE class A.201 mozdony nem vált különösebben ismertté a kulturális tartalmakban, mint filmek vagy könyvek. Azonban görög rajongók és vasúttörténészek körében ismert a típus, különösen amiatt, hogy a görög vasút története során egy fontos átmeneti korszakot képviselt, amikor a dízeltechnológiára történt az átállás.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1962
Gyártó SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik)
Tengelyelrendezés Co’Co’
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz Kb. 18 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/OSE_class_A.201

Képek

Források: Wikipédia, Google