P32AC-DM (GE) dízelmozdony

A P32AC-DM (GE) dízelmozdony a vasúti közlekedés sokoldalú szereplője, amely képes mind hagyományos dízel, mind villamos üzemmódban működni, így rugalmas megoldást kínál a vegyes energiaellátású vasútvonalakon.

Történeti háttér és gyártás

A General Electric (GE) Genesis sorozat részét képező P32AC-DM típusú dízelmozdony kifejlesztésének igénye az 1990-es évek elején merült fel az Egyesült Államokban. A P32AC-DM mozdonyok első példányait 1992-ben gyártották. A kialakítás célja az volt, hogy a mozdonyok dízelüzeműként és villamos üzemmódban is üzemelhessenek, ezáltal rugalmasan alkalmazhatók hibrid hajtású környezetben, különösen a New York-i régióban, ahol az alagútrendszerben szükséges az elektromos meghajtás. A mozdonyokat Jay Street, Schenectady-ban, New York államban gyártották a General Electric üzemeiben. Az Amtrak és a Metro-North Railroad voltak a fő megrendelők, így elsősorban az Egyesült Államok északkeleti régiójában használták őket.

Technikai jellemzők

A P32AC-DM mozdony dízel-elektromos hajtással rendelkezik, ami lehetővé teszi mind a dízel, mind az elektromos üzemmódot. Ezen mozdony a „dual-mode” technológia miatt képes működni az elektromos hálózatról, amit kifejezetten a New York-i alagutakban való közlekedésre fejlesztettek ki. A mozdony maximális sebessége körülbelül 177 km/h. A Genesis sorozat ismert volt áramvonalas, modern dizájnjáról, ami hozzájárult a hatékonyabb légellenálláshoz és esztétikai szempontból is korszerű megjelenést biztosított.

Szolgálati történelem

A P32AC-DM mozdonyokat elsősorban az Amtrak és a Metro-North Railroad üzemeltette. Az Amtrak vonalain a New York-i Grand Central Terminal elérése érdekében elektromos üzemmódban közlekedett, míg a Metro-North területén az elővárosi közlekedésben játszott szerepet. A mozdonyok szerepeltek a New Haven vonalon is, amely a Metro-North egyik fő útvonala. Miközben több más típus már kivonásra került, a P32AC-DM sokáig rendszerben maradt, köszönhetően a hibrid hajtásának, amely különösen értékessé tette az erősen korlátozott alagútforgalom miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ megőrzött vagy múzeumi szereplésű példányokról, mivel a P32AC-DM típusú mozdonyok még mindig aktív használatban vannak vagy nincsenek elavultként számon tartva olyan mértékben, hogy múzeumi darabokká váljanak.

Érdekességek és kulturális hatás

A P32AC-DM érdekes megoldásai közé tartozik a „dual-mode” technológia, amely megelőzte korát a hibrid közlekedési eszközök között. Noha nem kifejezetten híres filmekben vagy könyvekben, a vasúti rajongói közösségek gyakran emlegetik az innovatív megoldásai miatt. Modellvasúti formában is elérhetők bizonyos vasúti modellgyártóknál, akik forgalmazzák a Genesis sorozat különböző típusait.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Maximális sebesség 177 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GE_Genesis#P32AC-DM

Képek

Források: Wikipédia, Google