Történeti háttér és gyártás
A Pennsylvania Railroad Class C1 gőzmozdonyokat 1925-ben fejlesztették ki és gyártották. A Pennsylvania Railroad (PRR) társaság készítette el őket, amely az Egyesült Államok egyik legnagyobb és legbefolyásosabb vasúttársasága volt. A C1 típusú mozdonyokat a nehéz tehervonatok húzására tervezték, különösen a nagymértékű szénszállításokra a keleti parton. A fejlesztés fő célja az volt, hogy a társaság egy erősebb és hatékonyabb mozdonytípust állítson elő, amely képes megfelelni a növekvő szállítási igényeknek. Összesen 90 darabot gyártottak ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A Pennsylvania Railroad Class C1 egy ikerhajtóműves 2-10-0 típusú gőzmozdony volt, ami az úgynevezett „Decapod” elrendezést alkalmazta. Az elrendezés azt jelenti, hogy a mozdony öt hajtott tengellyel rendelkezik, melyek között nincs vezetőtengely. Ez a konstrukció lehetővé tette a mozdony számára, hogy jelentős vontatási erőt fejtsen ki, amely a meredek emelkedőkön való közlekedéshez és a nehéz tehertovábbi szállításhoz elengedhetetlen volt. A gőzmozdony hajtásrendszere révén jelentős teljesítményre volt képes, és a kifejezetten hosszú vontatási feladatok ellátására tervezték.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 2-10-0 „Decapod”
- Maximális sebesség: Nem elérhető információ
- Méretek: Nem elérhető információ
- Férőhely: Nem vonatkozó (tehervonat)
Szolgálati történelem
A Class C1 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok keleti részén használták, ahol a Pennsylvania Railroad nagy kiterjedésű hálózattal rendelkezett. Legfőképpen tehervonati szolgálatra alkalmazták őket, különös tekintettel a szénszállításra, ami az 1920-as és 1930-as években igen nagy volumenű volt. A mozdonyok jól megfeleltek a nehéz terhek vontatására, és jelentős szerepet játszottak a PRR szállítási kapacitásának növelésében. A pontos kivonás és selejtezés időpontjai nem állnak rendelkezésre, de a gőzmozdonyokat az 1950-es évek végére, a dízelmozdonyok elterjedésével fokozatosan kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Pennsylvania Railroad Class C1 gőzmozdonyokból sajnos nem maradt fenn egyetlen működőképes vagy múzeumi példány sem. Ezek a gépek teljesen eltűntek, mivel az acél- és vasanyagok újrahasznosításra kerültek a gőzmozdonyok elavulása után.
Érdekességek és kulturális hatás
Az amerikai vasúti történelem egyik meghatározó szereplőjeként a Pennsylvania Railroad mozdonyai, beleértve a Class C1-et is, jelentős hatást gyakoroltak a vasúti kultúrára. Bár a C1-es sorozatból nem maradtak fenn példányok, modellezők körében mégis népszerűek, és számos vasúti modellező készlet tartalmazza ezt a típust. Eredeti becenevet vagy különleges köznyelvi elnevezést nem társítottak hozzájuk, de a vasúttörténeti közösségekben gyakran emlegetik a PRR típusai között.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_C1
Képek
Források: Wikipédia, Google