Pennsylvania Railroad class C1 gőzmozdony

A Pennsylvania Railroad class C1 gőzmozdony a XX. század elején a nehéz tehervonatok hőseként funkcionált, gyors és erőteljes teljesítményével forradalmasítva az amerikai vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A Pennsylvania Railroad Class C1 gőzmozdonyokat 1925-ben fejlesztették ki és gyártották. A Pennsylvania Railroad (PRR) társaság készítette el őket, amely az Egyesült Államok egyik legnagyobb és legbefolyásosabb vasúttársasága volt. A C1 típusú mozdonyokat a nehéz tehervonatok húzására tervezték, különösen a nagymértékű szénszállításokra a keleti parton. A fejlesztés fő célja az volt, hogy a társaság egy erősebb és hatékonyabb mozdonytípust állítson elő, amely képes megfelelni a növekvő szállítási igényeknek. Összesen 90 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A Pennsylvania Railroad Class C1 egy ikerhajtóműves 2-10-0 típusú gőzmozdony volt, ami az úgynevezett „Decapod” elrendezést alkalmazta. Az elrendezés azt jelenti, hogy a mozdony öt hajtott tengellyel rendelkezik, melyek között nincs vezetőtengely. Ez a konstrukció lehetővé tette a mozdony számára, hogy jelentős vontatási erőt fejtsen ki, amely a meredek emelkedőkön való közlekedéshez és a nehéz tehertovábbi szállításhoz elengedhetetlen volt. A gőzmozdony hajtásrendszere révén jelentős teljesítményre volt képes, és a kifejezetten hosszú vontatási feladatok ellátására tervezték.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-10-0 „Decapod”
  • Maximális sebesség: Nem elérhető információ
  • Méretek: Nem elérhető információ
  • Férőhely: Nem vonatkozó (tehervonat)

Szolgálati történelem

A Class C1 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok keleti részén használták, ahol a Pennsylvania Railroad nagy kiterjedésű hálózattal rendelkezett. Legfőképpen tehervonati szolgálatra alkalmazták őket, különös tekintettel a szénszállításra, ami az 1920-as és 1930-as években igen nagy volumenű volt. A mozdonyok jól megfeleltek a nehéz terhek vontatására, és jelentős szerepet játszottak a PRR szállítási kapacitásának növelésében. A pontos kivonás és selejtezés időpontjai nem állnak rendelkezésre, de a gőzmozdonyokat az 1950-es évek végére, a dízelmozdonyok elterjedésével fokozatosan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Pennsylvania Railroad Class C1 gőzmozdonyokból sajnos nem maradt fenn egyetlen működőképes vagy múzeumi példány sem. Ezek a gépek teljesen eltűntek, mivel az acél- és vasanyagok újrahasznosításra kerültek a gőzmozdonyok elavulása után.

Érdekességek és kulturális hatás

Az amerikai vasúti történelem egyik meghatározó szereplőjeként a Pennsylvania Railroad mozdonyai, beleértve a Class C1-et is, jelentős hatást gyakoroltak a vasúti kultúrára. Bár a C1-es sorozatból nem maradtak fenn példányok, modellezők körében mégis népszerűek, és számos vasúti modellező készlet tartalmazza ezt a típust. Eredeti becenevet vagy különleges köznyelvi elnevezést nem társítottak hozzájuk, de a vasúttörténeti közösségekben gyakran emlegetik a PRR típusai között.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_C1

Képek

Források: Wikipédia, Google