Pennsylvania Railroad class E44 elektromos mozdony

A Pennsylvania Railroad class E44 elektromos mozdony a vasúti szállítás fejlődésének egyik ikonikus példája, amely nagy teljesítményével és megbízhatóságával szolgálta az amerikai vasútvonalakat a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

A Pennsylvania Railroad class E44 elektromos mozdonyt a Pennsylvania Railroad (PRR) részére fejlesztették ki az 1960-as évek elején, hogy betöltsék a növekvő teherszállítási igényeket. Ezt a típust az amerikai General Electric (GE) vállalat gyártotta. Az E44-es mozdonyok első prototípusa 1960-ban készült el, és összesen 66 darabot gyártottak belőle 1960-tól 1963-ig. A Pennsylvania Railroad volt az egyetlen megrendelője ennek a típusnak, amelyet kifejezetten a villamosított vasúti vonalak teherszállítási kapacitásának növelésére terveztek.

Technikai jellemzők

Az E44 egy elektromos mozdony, amelyet a General Electric gyártott. A mozdony teljesítménye 4,400 lóerő, amelyet 11 kV 25 Hz-es váltóáramon keresztül üzemeltettek, a felsővezetékből nyerve az energiát. A tengelyelrendezése Bo-Bo-Bo, ami a hat tengelyt három forgóvázon helyezi el. Az E44 maximális sebessége 112 km/h volt. A mozdony hossza 20,3 méter, magassága pedig kb. 4,8 méter volt, ami a tipikus amerikai vasúti méretekhez képest is jelentősnek mondható. Az E44-es mozdonyok főként teherszállításra voltak specializálva, nem pedig személyszállításra.

Szolgálati történelem

Az E44 mozdonyok elsődlegesen a Pennsylvania Railroad hálózatán működtek, amely később részévé vált a Conrail vasúttársaságnak. Az E44-es típusú mozdonyok különböző tehervonatok vontatására használták az északkeleti korridoron belül, amely híres volt a villamosított vasúti vonalairól. Az E44-es példányok a megbízhatóságukról voltak híresek, és sokáig szolgálták a vasúttársaságokat. Végül, a mozdonyokat az 1980-as években vonták ki a forgalomból a modernizáció és az új generációs mozdonyok megjelenése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, nem sok példány maradt meg az E44-es mozdonyokból. Bár nincsenek széles körben kiállított példányok múzeumokban, néhány mozdony megőrzésre került, és ezek közül néhány restaurálási munkálatokat igényel. Az E44 mozdonyok többnyire már nem részei aktív nosztalgiajáratoknak.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az E44 mozdonyok főként ipari célokat szolgáltak, hatásuk a vasúttörténetben jelentős. Sok vasútrajongó kedveli a típust a formatervezése és technikai egyszerűsége miatt. Modellvasúti körökben is előfordul, hogy az E44 mozdonyok különböző méretarányú modellek formájában szerepelnek, bár nem annyira elterjedtek, mint más ikonikus vonatok vagy mozdonyok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártó: General Electric
Teljesítmény: 4,400 lóerő
Tengelyelrendezés: Bo-Bo-Bo
Maximális sebesség: 112 km/h
Gyártási időszak: 1960-1963
Példányszám: 66 darab

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_E44