Pennsylvania Railroad class M1 gőzmozdony

A Pennsylvania Railroad class M1 gőzmozdony az 1920-as években mutatkozott be, és kiváló teljesítményével a hosszú vonalakon is kiemelkedett, jelképezve a vasútipar technológiai fejlődését.

Történeti háttér és gyártás

A Pennsylvania Railroad class M1 gőzmozdonyt a Pennsylvania Railroad (PRR) társaság számára fejlesztették ki az 1920-as évek elején. A mozdonyokra az áruszállítás és az utasszállítás hatékonyabb lebonyolítása miatt volt szükség. Az M1 sorozat tervezését azért indították, hogy kielégítsék az egyre növekvő szállítási igényeket az amerikai vasúti hálózaton belül.

A gyártási folyamat 1923-ban kezdődött. Az első M1 mozdonyokat 1926-ban adták át, és a teljes sorozat 301 darabot számlált. A gyártást a PRR saját üzemei, köztük az Altoona Works végezték. Az M1-esek különböző változatai, például az M1a és M1b modellek, későbbi korszerűsítésekkel alkalmazkodtak az igényekhez.

Technikai jellemzők

Az M1 mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és jelentős teljesítményükkel tűntek ki. Tengelyelrendezésük 4-8-2 volt, ami a „Mountain” típusú mozdonyokra jellemző. A maximális sebességük elérte a 112 km/h-t. A hajtóművük nagy teljesítményű kazánokkal volt ellátva, melyek átmérője 90 hüvelyk (kb. 2286 mm) volt. A gép teljes hossza körülbelül 103 láb (kb. 31,4 méter) volt.

A mozdonyok főként személy- és teherszállításra egyaránt alkalmasak voltak, széles körű felhasználhatóságot biztosítva. A futóművek kiváló stabilitást nyújtottak nagy sebességnél és nehéz terhelésnél egyaránt.

Szolgálati történelem

Az M1 gőzmozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államokban, főként a Pennsylvania Railroad hálózatán belül. Az M1 mozdonyok 1926-tól kezdve több évtizeden át álltak szolgálatban. Sokáig a PRR teherszállító mozdonyainak gerincét képezték, és jelentős szerepet játszottak a hosszú távú és nagy terhelésű szállítmányok lebonyolításában.

A mozdonyokat az 1950-es évek végére fokozatosan kivonták a forgalomból, helyüket modern dízelmozdonyok vették át. Az utolsó M1 mozdonyokat 1957-ben selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon egyetlen Pennsylvania Railroad class M1 gőzmozdony sem maradt fenn múzeumi vagy működőképes állapotban. Bár nagy számban gyártották őket, a gyors technológiai változások következtében mindet lebontották.

Érdekességek és kulturális hatás

A Pennsylvania Railroad class M1 mozdonyok jelentős hatást gyakoroltak az amerikai vasúti kultúrára. Egyes vasúti modellező cégek, mint például a Lionel és Bachmann, később piacra dobták az M1 mozdonyok méretarányos modelljeit, melyek a vasútrajongók körében népszerűek.

Bár konkrét becenevek nem kötődnek hozzájuk, az M1-esek a „Mountain” jellegzetességeik miatt elismert tagjai voltak a PRR flotta történetének.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-2
Maximális sebesség 112 km/h
Teljes hossz 31,4 méter
Kazán átmérő 2286 mm

Hivatkozások

Forrás: Wikipedia – Pennsylvania Railroad class M1

Képek

Források: Wikipédia, Google