Történeti háttér és gyártás
A Pennsylvania Railroad class S1 gőzmozdony egy fontosságot tulajdonított mérföldkő volt az amerikai vasúti történelemben, különösen a 1930-as évek végén. Az S1 egyedi gőzmozdonyként készült a Pennsylvania Railroad számára, amely akkoriban az egyik legnagyobb és legbefolyásosabb vasúttársaság volt az Egyesült Államokban. Az S1-et a híres Raymond Loewy ipari tervező által megálmodott áramvonalas dizájn jellemezte, amely tükrözte a korszak modernista esztétikáját.
A mozdony 1939-ben készült a Pennsylvania Railroad Altoona műhelyében, és egy prototípusként szolgált a jövőbeni, nagy sebességű vonatok fejlesztésére. Az S1 célja a nagy sebességű személyszállítás megkönnyítése volt, mivel a Pennsylvaniai Vasút célja az volt, hogy gyors és hatékony utazást biztosítson az amerikai közönség számára. Az S1-ből mindössze egyetlen példány készült, ami különlegessé tette a vasúti történelemben.
Technikai jellemzők
Az S1 egy gőzmozdony volt, amelyet a korai 20. század technológiai fejlődésének csúcsán terveztek meg. A mozdony hajtásrendszere gőzalapú volt, amelyet nagy teljesítmény jellemezett. Az S1 összesen 6 550 lóerővel rendelkezett, amely lehetővé tette számára, hogy elérje a 100 mph (161 km/h) feletti sebességet, különösen sima, egyenes pályákon.
A mozdony jellegzetes 6-4-4-6 tengelyelrendezéssel bírt, ami azt jelentette, hogy hat elülső, négy hajtott, négy másodlagos hajtott és hat hátsó tengellyel rendelkezett. Ez a kombináció jelentős stabilitást és hatékony sebességnövekedést biztosított. Az S1 méretei lenyűgözőek voltak: közel 42 méter hosszúságával és több mint 1,1 méter átmérőjű körkerekekkel igazi óriásnak számított.
Szolgálati történelem
Bár az S1 lenyűgöző teljesítményadatai miatt nagy ígéretet hordozott, a szolgálati története nem volt teljesen zökkenőmentes. A mozdonyt a második világháború alatt széles körben használták, de túlzott mérete és súlya miatt csak bizonyos, speciálisan kialakított szakaszokon tudott közlekedni. Ennek eredményeként nem vált valós alternatívává a széleskörű utasszállításban.
A háború után az S1 fokozatosan kikerült a szolgálatból, és végül 1946-ban selejtezték. A mozdony bonyolult karbantartási igényei és a specializált pályaszakaszok szükségessége miatt nem került sor átfogó modernizációra vagy újbóli felhasználásra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az S1 nem élte túl az idő próbáját. A mozdonyt végül lebontották, így jelenleg egyetlen megőrzött példány sem létezik. Az S1 emlékét azonban számos modellvasút és a vasúti történelem iránt érdeklődő közösségek őrzik.
Érdekességek és kulturális hatás
Az S1 a vasúti rajongók körében híressé vált nemcsak a lenyűgöző technikai adatai miatt, hanem a különleges dizájnja miatt is. Modellvasúti formában sok gyártó kínálatában megtalálható, a gyűjtők körében nagy népszerűségnek örvend. A mozdony kihívást jelentett a technikai megvalósítás szempontjából, ami miatt számos történet, anekdota és legenda kötődik hozzá a vasúti közösségekben.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_S1
Képek
Források: Wikipédia, Google