Pennsylvania Railroad class S2 gőzmozdony

A Pennsylvania Railroad class S2 gőzmozdony különlegessége a turbinás meghajtása volt, mely az 1940-es évek innovációinak egyik példájává tette az amerikai vasúti történetben.

Történeti háttér és gyártás

A Pennsylvania Railroad class S2 gőzmozdonyt a Pennsylvania Railroad részére fejlesztették ki az 1940-es évek közepén. Az S2 osztályú mozdony egyedülálló abban, hogy gőzturbina meghajtással készült, amely akkoriban innovatív megoldásnak számított a vasúti közlekedésben. A gyártásra 1944-ben került sor, és az volt a cél, hogy az új technológiát teszteljék a nagy teljesítményű vasúti szolgáltatásban.

A mozdonyt az Altoona Mechanikai Műhely készítette, amely a Pennsylvania Railroad saját gyártóhelyszíne volt. A projekt célja az volt, hogy egy hatékonyabb és gyorsabb tehervonati mozdonyt hozzanak létre, amely képes helyettesíteni a hagyományos gőzmozdonyokat.

Technikai jellemzők

A Pennsylvania Railroad class S2 egy gőzturbina meghajtású mozdony, amely a hagyományos dugattyús gőzgépek helyett modern turbinát használ. Ez a típus 6-8-6 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy hat vezető kerék, nyolc hajtott kerék és hat kormányzott kerék található rajta. Az S2 mozdony maximális sebessége körülbelül 160 km/h volt, ami jelentős teljesítmény egy gőzmozdonynak.

A mozdony nagy méretekkel bírt: hossza 123 láb (37,5 méter) volt, ami masszív megjelenést kölcsönzött neki. A gőzturbina technológia, bár innovatív volt, nem bizonyult mindig hatékonynak, különösen alacsony sebesség és változó terhelési körülmények között.

Szolgálati történelem

A Pennsylvania Railroad class S2 gőzmozdonyt elsősorban tehervonati szolgálatban használták az Egyesült Államokban. A kísérleti használatát követően a mozdony azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és a gőzturbina meghajtásról hamar kiderült, hogy nem alkalmas mindenfajta vasúti közlekedésre.

Az S2 mozdony végül 1949-ig volt használatban, amikor is kivonták a szolgálatból. Bár a turbinás megoldás nem terjedt el széles körben, a kísérlet hasznos tapasztalatokkal szolgált a jövőbeli gőzturbina-technológiák fejlesztéséhez.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Pennsylvania Railroad class S2 gőzmozdonyból sajnos egyetlen példány sem maradt fenn. Annak ellenére, hogy különleges darab volt a vasúttörténetben, nem őrizték meg múzeumi szereplésre vagy nosztalgia célokra.

Érdekességek és kulturális hatás

Az S2 mozdony, mint különleges turbinás gőzmozdony, felkeltette a vasúttörténet iránt érdeklődők figyelmét. Modellvasúti gyártók is készítettek róla méretarányos verziókat, és a vasúti modellezők körében ismertté vált. Bár nem készült róla film vagy könyv, a vasúti innovációk történetében megemlékeznek róla, mint egy érdekes technológiai kísérletről.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Railroad_class_S2

Képek

Források: Wikipédia, Google