Történeti háttér és gyártás
A Pioneer Zephyr egy forradalmi dízel motorvonat volt, amelyet az amerikai Electro-Motive Corporation (EMD), a General Motors leányvállalata gyártott 1934-ben. A vonat megalkotását a vasúti közlekedés gyorsabbá és hatékonyabbá tételének igénye hívta életre, illetve az a cél, hogy versenyezzenek az autók és a légi közlekedés növekvő népszerűségével. A Burlington vasúttársaság (Chicago, Burlington and Quincy Railroad) megrendelésére készült, és az újonnan kifejlesztett dízel technológiát alkalmazta.
A Pioneer Zephyr a korabeli vasúti járművekhez képest lényegesen könnyebb volt, mivel rozsdamentes acélból készült, ami jelentős előnyöket biztosított a gyorsaság és gazdaságosság terén.
Technikai jellemzők
A Pioneer Zephyr hajtásrendszere dízel volt, a motorvonat egy 600 lóerős EMD 201A dízelmotorral rendelkezett. Az áramvonalas kialakításának köszönhetően a vonat maximális sebessége elérte a 177 km/h-t, bár általában 124 km/h-s sebességgel közlekedett. A vonat teljes hossza 58 méter volt, és összesen három kocsiból állt.
- Férőhely: a vonat nagyjából 72 utasnak biztosított helyet.
- Tengelyelrendezés: 1A-3-1A
- Kényelem: a vonaton helyet kapott egy étkezőkocsi is.
Szolgálati történelem
A vonat 1934. május 26-án tette meg első híres útját Denverből Chicagóba, rekordidő alatt teljesítve a távot. Ez az út különösen látványos volt a közönség számára, és nagyban hozzájárult a vonat népszerűségéhez. A Pioneer Zephyr a chicagói World’s Fair egyik kiemelt látványossága volt. Üzembe állítása után a vonat főként a fővonalakon közlekedett, és a vasúttársaság egyik legfontosabb gyorsvonatává vált.
A szolgálatban eltöltött idő alatt a Pioneer Zephyr megbízhatóan szolgálta utasait, míg végül 1960-ban kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Pioneer Zephyr megőrzésében a chicagói Museum of Science and Industry játszott kulcsszerepet, ahol a vonat a mai napig kiállítási tárgyként tekinthető meg. A múzeumban a látogatók megismerkedhetnek a vonat történetével és jelentőségével az amerikai vasúti közlekedés fejlődésében.
Érdekességek és kulturális hatás
A Pioneer Zephyr számos érdekességet hordoz magában. A vonatot gyakran emlegetik „Silver Streak” néven, és inspirációt jelentett a későbbi áramvonalas vonatok kifejlesztéséhez is. A vonat modern, futurisztikus vonalvezetése azonnal felkeltette a közönség figyelmét, és számos filmben és reklámkampányban is megjelent.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízel motorvonat |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1934 |
Maximális sebesség | 177 km/h |
Teljesítmény | 600 lóerő |
Hossz | 58 méter |
Férőhely | 72 utas |
Tengelyelrendezés | 1A-3-1A |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google