Pioneer Zephyr (EMD) dízel motorvonat

A Pioneer Zephyr (EMD) dízel motorvonat 1934-es bemutatásával forradalmasította az amerikai vasúti közlekedést, új sebességi és hatékonysági szintet elérve a személyszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A Pioneer Zephyr egy forradalmi dízel motorvonat volt, amelyet az amerikai Electro-Motive Corporation (EMD), a General Motors leányvállalata gyártott 1934-ben. A vonat megalkotását a vasúti közlekedés gyorsabbá és hatékonyabbá tételének igénye hívta életre, illetve az a cél, hogy versenyezzenek az autók és a légi közlekedés növekvő népszerűségével. A Burlington vasúttársaság (Chicago, Burlington and Quincy Railroad) megrendelésére készült, és az újonnan kifejlesztett dízel technológiát alkalmazta.

A Pioneer Zephyr a korabeli vasúti járművekhez képest lényegesen könnyebb volt, mivel rozsdamentes acélból készült, ami jelentős előnyöket biztosított a gyorsaság és gazdaságosság terén.

Technikai jellemzők

A Pioneer Zephyr hajtásrendszere dízel volt, a motorvonat egy 600 lóerős EMD 201A dízelmotorral rendelkezett. Az áramvonalas kialakításának köszönhetően a vonat maximális sebessége elérte a 177 km/h-t, bár általában 124 km/h-s sebességgel közlekedett. A vonat teljes hossza 58 méter volt, és összesen három kocsiból állt.

  • Férőhely: a vonat nagyjából 72 utasnak biztosított helyet.
  • Tengelyelrendezés: 1A-3-1A
  • Kényelem: a vonaton helyet kapott egy étkezőkocsi is.

Szolgálati történelem

A vonat 1934. május 26-án tette meg első híres útját Denverből Chicagóba, rekordidő alatt teljesítve a távot. Ez az út különösen látványos volt a közönség számára, és nagyban hozzájárult a vonat népszerűségéhez. A Pioneer Zephyr a chicagói World’s Fair egyik kiemelt látványossága volt. Üzembe állítása után a vonat főként a fővonalakon közlekedett, és a vasúttársaság egyik legfontosabb gyorsvonatává vált.

A szolgálatban eltöltött idő alatt a Pioneer Zephyr megbízhatóan szolgálta utasait, míg végül 1960-ban kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Pioneer Zephyr megőrzésében a chicagói Museum of Science and Industry játszott kulcsszerepet, ahol a vonat a mai napig kiállítási tárgyként tekinthető meg. A múzeumban a látogatók megismerkedhetnek a vonat történetével és jelentőségével az amerikai vasúti közlekedés fejlődésében.

Érdekességek és kulturális hatás

A Pioneer Zephyr számos érdekességet hordoz magában. A vonatot gyakran emlegetik „Silver Streak” néven, és inspirációt jelentett a későbbi áramvonalas vonatok kifejlesztéséhez is. A vonat modern, futurisztikus vonalvezetése azonnal felkeltette a közönség figyelmét, és számos filmben és reklámkampányban is megjelent.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízel motorvonat
Meghajtás Dízel
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1934
Maximális sebesség 177 km/h
Teljesítmény 600 lóerő
Hossz 58 méter
Férőhely 72 utas
Tengelyelrendezés 1A-3-1A

Hivatkozások

Pioneer Zephyr Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google