PKP class ET40 elektromos mozdony

A PKP class ET40 elektromos mozdony Lengyelország vasútvonalainak meghatározó szereplője volt, híres megbízhatóságáról és erős teljesítményéről, amely hozzájárult a hatékony áruszállítás fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A PKP class ET40 egy lengyel elektromos mozdony, amelyet a sziléziai Bumar-Labedy vállalat gyártott az 1970-es években. A mozdony kifejlesztése az ipari és nehéz teherforgalom növekvő igényei miatt vált szükségessé. Az első példányok 1975-ben készültek el, összesen 60 darabot gyártottak. A mozdonyokat elsősorban az PKP (Polskie Koleje Państwowe) számára tervezték, hogy hatékonyabbá tegyék a teherszállítást.

Technikai jellemzők

Az ET40 egy elektromos mozdony, amelyet kifejezetten nehéz teherforgalomra terveztek. Alapvető jellemzője a Bo-Bo-Bo tengelyelrendezés, ami hatékony hajtást tesz lehetővé. A mozdony maximális sebessége 100 km/h, teljesítménye pedig eléri a 4080 kW-ot. A jármű hossza körülbelül 18,9 méter, magassága 4,37 méter, súlya pedig 120 tonna. A mozdony fékrendszerét pneumatikus és elektrodinamikus fékek alkotják, amelyek biztosítják a nagy sebességű stabilitást és biztonságot.

Szolgálati történelem

Az ET40 mozdonyokat főként Lengyelországban használták nehéz ipari teherszállításra. Jól beváltak a nehéz vonatok húzásában, különösen a sziléziai ipari területeken. A mozdonyokat évtizedeken keresztül alkalmazták, mielőtt fokozatosan kivonták őket a forgalomból az ezredforduló környékén. Az ET40-esek szerepe és teljesítménye miatt a lengyel vasúttörténet fontos részévé váltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely ET40-es mozdony múzeumban tekinthető meg vagy megőrzésre került volna. Azonban a rajongók és vasúttörténeti társaságok esetenként szerveznek nosztalgiautakat, bár ezek ritkák.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Az ET40 mozdonyok gyakran szerepeltek lengyel vasútmodellezők gyűjteményeiben, mivel a típus jelentősége miatt sok rajongó számára kedvelt darab.
  • Becenevük a „krokodil”, amely az erőteljes és robusztus megjelenésre utal.
  • Az ET40-esek modellezése különféle méretarányokban is elterjedt, különösen a H0 méretben, ami a modellezők közösségében népszerű választás.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Tengelyelrendezés Bo-Bo-Bo
Teljesítmény 4080 kW
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 18,9 m
Magasság 4,37 m
Súly 120 tonna
Fékrendszer Pneumatikus és elektrodinamikus

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/PKP_class_ET40

Képek

Források: Wikipédia, Google