Történeti háttér és gyártás
A PKP class Ok22 gőzmozdony a lengyel államvasutak, a PKP (Polskie Koleje Państwowe) számára készült, hogy kielégítse a gyors személyszállítás iránti igényeket. A mozdonyok gyártását 1923-ban kezdték el, a későbbiekben pedig a lengyel H. Cegielski vállalat készítette őket. A mozdonyokat eredetileg a Berlin, a Hanomag és a Linke-Hofmann gyárak is gyártották. Az Ok22 típusból összesen 190 darab készült. A típus fejlesztésére azért került sor, hogy a lengyel vasútvonalakra egy megfelelő teljesítményű, gyors és megbízható mozdonysorozatot biztosítsanak.
Technikai jellemzők
Az Ok22 egy gőzmozdonyról van szó, amely 2-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezik, amely egyfogaskerékkel hajtott három tengelyes hajtóműrendszerrel működik. A mozdony maximális sebessége elérheti a 100 km/h-t, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A mozdony kazánnyomása 12 atm, ami megfelelő volt a kívánt sebességek eléréséhez. A jármű hossza megközelítette a 19 métert, ami megfelelő méretet biztosított a fő vonalain való hatékony közlekedéshez.
Szolgálati történelem
Az Ok22 mozdonyokat Lengyelországban széles körben alkalmazták, főként személyszállító vonatok húzására. Az idő előrehaladtával a típus fokozatosan átadta helyét a modernebb vontatójárműveknek. Az Ok22 mozdonyokat végül az 1970-es években vonták ki a forgalomból, amikor a dízel és elektromos mozdonyok átvették a gőzmozdonyok helyét.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár sok Ok22-es mozdony már csak emlék, néhány példányt megőriztek, és ma múzeumokban találhatók. Például a Wolsztyn gőzmozdony-múzeumban megtekinthető egy megőrzött darab, ami a látogatók számára betekintést nyújt a gőzmozdonyok aranykorába.
Érdekességek és kulturális hatás
Annak ellenére, hogy az Ok22 nem a legismertebb mozdonytípusok közé tartozik, Lengyelországban és más európai országokban is megvan a rajongói bázisa. A mozdonyok modellvasútként is népszerűek, különösen a történelmi vasúti hálózatokat rekonstruálni kívánók körében. Az Ok22 egyes modellváltozatai gyűjtők körében is népszerűek, mivel a klasszikus gőzmozdonyok iránti rajongás ma is élő kultusz.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1923 |
Példányszám | 190 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Kazánnyomás | 12 atm |
Hivatkozások
PKP class Ok22 Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google