Történeti háttér és gyártás
A PKP Ol49 gőzmozdony a lengyelországi Fablok gyárban készült, mely jelentős szerepet játszott a második világháború utáni vasúti közlekedés helyreállításában. Az Ol49 mozdonyt a helyi közlekedési igények kielégítésére fejlesztették ki, kifejezetten a személyszállító vonatok számára. Gyártását 1951-ben kezdték el, és a Fablok gyár a PKP, azaz a lengyel államvasutak megrendelésére dolgozott. Összesen 116 darabot építettek ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az Ol49 gőzmozdony egy klasszikus gőzmeghajtású jármű volt. Hajtásának alapját a gőzenergia szolgáltatta, amelyet a mozdony elé helyezett kazán állított elő. A gépezet teljesítménye elegendő volt ahhoz, hogy a személyvonatokkal történő közlekedést hatékonyan és biztonságosan biztosítsa. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-2, maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt. Hosszúsága hozzávetőlegesen 21 méter, és a kazán nyomása 16 bar körüli értéket ért el.
Szolgálati történelem
A PKP Ol49 mozdonyokat elsősorban Lengyelország területén használták. Különféle személyszállító feladatokat láttak el, beleértve a regionális és távolsági vonalakat is. A mozdonyok tekintélyes része az 1980-as évek végéig állt szolgálatban, amikor a dízel és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a helyüket. Az Ol49-esek a lengyel vasúttörténet meghatározó részévé váltak, mielőtt teljesen kivonták volna őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány PKP Ol49 mozdony megőrizte állapotát történelmi jelentősége miatt. Továbbra is megtekinthetők különböző lengyel múzeumokban, és nosztalgiautazások alkalmával is találkozhatunk velük. Ezek a gőzmozdonyok tehát nem csupán kiállítási darabként, hanem működőképesen is fennmaradtak, aminek köszönhetően a vasúttörténelem rajongói számára különleges élményt kínálnak.
Érdekességek és kulturális hatás
A PKP Ol49 mozdonyok a vasúti kultúra ikonikus részévé váltak Lengyelországban. Modellvasúti gyártók is reprodukálták őket különböző méretarányokban, melyek népszerűek a modellezők körében. Az Ol49 mozdonyokat néha beceneveken is emlegették, ami tükrözi a társadalomban betöltött különleges helyüket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 21 m |
Kazán nyomása | 16 bar |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/PKP_class_Ol49
Képek
Források: Wikipédia, Google