PRR E44 (GE) elektromos mozdony

A PRR E44 (GE) elektromos mozdony az 1960-as évek amerikai vasútjának ikonikus szereplője volt, melyet kifejezetten a nehéz tehervonatok villamos vontatására terveztek, elősegítve a közlekedés hatékonyságát.

Történeti háttér és gyártás

A PRR E44 egy elektromos mozdony, amelyet az Amerikai Egyesült Államokban a General Electric (GE) gyártott. Az 1960-as évek elején fejlesztették ki, hogy kielégítsék a Pennsylvania Railroad (PRR) igényeit, mivel szükség volt egy megbízható, nagy teljesítményű elektromos mozdonyra a növekvő teherforgalom kiszolgálásához. Az E44-es típusú mozdonyokat 1960 és 1963 között gyártották.

Összesen 66 darab PRR E44 mozdonyt építettek, amelyeket kifejezetten a Pennsylvania Railroad számára készítettek. A mozdonytípus tervezésénél figyelembe vették a PRR korábbi tapasztalatait és az új technológiai lehetőségeket, amelyek lehetővé tették az elektromos vontatás hatékonyságának növelését.

Technikai jellemzők

A PRR E44 egy nagy teljesítményű elektromos mozdony, amelyet 11 kV-os, 25 Hz-es váltakozó árammal működtettek. A mozdony hajtásrendszerét 4,400 lóerőre (3,280 kW) tervezték, ami lehetővé tette a nehéz tehervonatok húzását. A mozdony maximális sebessége elérte a 112 km/h-t.

  • Tengelyelrendezés: B-B (négy tengely, ahol mindegyik tengelyt saját motor hajtja)
  • Hossz: körülbelül 18,29 méter
  • Tömeg: 180 tonna
  • Fékrendszer: légfék

A mozdony modern mérnöki megoldásokat alkalmazott, mint például a szilárdtest vezérlés, hogy biztosítsák a fokozatmentes teljesítményszabályozást. Az E44-es mozdonyokat elsősorban teherforgalomra használták, és képesek voltak nehéz tehervonatok gördülékeny vontatására a keleti parti vasútvonalakon.

Szolgálati történelem

A PRR E44 mozdonyokat elsősorban a Pennsylvania Railroad használta, majd később a Penn Central és a Conrail is alkalmazta őket. Az E44-esek kiválóan teljesítettek a tehervonatok vontatásában, különösen a keleti parton, ahol az elektromos hálózat kiterjedt volt.

A mozdonyokat kezdetben a PRR útvonalain vetették be, majd a Penn Central 1968-as megalakulása után az újonnan létrejövő társaság is alkalmazta őket. A szolgálatba állításukat követően az E44-eseket számos modernizációs program keretében fejlesztették tovább, hogy még megbízhatóbb és hatékonyabb üzemben tarthassák őket.

A mozdonyokat végül az 1980-as évek közepén vonták ki a szolgálatból, amikor a vasúti közlekedés szervezeti és technológiai változásai miatt már nem feleltek meg az új követelményeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a PRR E44 mozdonyok nagy része selejtezésre került, néhány példányt megőriztek múzeumi használatra. Az egyik ilyen megőrzött mozdony a Pennsylvania Railroad Múzeumban található, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik ezt a jelentős történelmi vasúti járművet.

Érdekességek és kulturális hatás

Az E44-es mozdonyok az amerikai vasúti történelem részévé váltak, és elterjedtek a modellező vasúti közösségben is. Különböző modellvasúti gyártók készítettek méretarányos másolatokat, amelyek népszerűek a vasútmodellezők körében. Az E44 az amerikai vasúti technológia fejlődésének egyik ikonikus példája, és fontos szerepet játszott a teherforgalom fejlődésében az Egyesült Államokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/PRR_E44

Képek

Források: Wikipédia, Google