PRR GG1 (GE) elektromos mozdony

A PRR GG1 (GE) elektromos mozdony a 20. század ikonikus vasúti ereklyéje, amely elegáns tervezésének és lenyűgöző teljesítményének köszönhetően a keleti part meghatározó közlekedési eszközévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A PRR GG1 mozdony az Amerikai Egyesült Államokban készült, és kifejezetten a Pennsylvania Railroad számára tervezték. A 20. század elején jelentkező igények és a növekvő közúti forgalom miatt a vasúti társaságok elektromos mozdonyokkal kívánták korszerűsíteni a flottájukat. A GG1 fejlesztése 1934-ben indult, azzal a céllal, hogy egy megbízható, nagy teljesítményű és vonzó megjelenésű mozdony készüljön.

A mozdony megtervezését a General Electric és a Pennsylvania Railroad mérnökeinek együttműködése tette lehetővé, míg a dizájn Raymond Loewy nevéhez fűződik, aki a mozdony ikonikus áramvonalas külsejét tervezte. A gyártás a Pennsylvania Railroad Altoona Gyárában zajlott, ahol 139 darab készült el az 1934 és 1943 közötti időszakban.

Technikai jellemzők

A GG1 egy elektromos mozdony, amely a Pennsylvania Railroad 11 kV-os, 25 Hz-es váltakozó áramú rendszerén működött. Az áramvonalas kialakítású mozdony 4620 lóerős teljesítménnyel rendelkezik, és maximális sebessége elérte a 160 km/h-t. A mozdony tengelyelrendezése 2-C+C-2 volt, ami azt jelenti, hogy hat meghajtott tengellyel rendelkezett, ami nagy vonóerőt biztosított.

A GG1 teljes hossza 24,4 méter, magassága pedig 4,5 méter volt. A mozdony acélból készült váza masszív és időtálló szerkezetet biztosított. A GG1-et különféle tehervonatok és személyszállító vonatok vontatására használták, és képes volt nagy teherbírású terhelések kezelésére is.

Szolgálati történelem

A PRR GG1 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok keleti partjainál, a Pennsylvania Railroad vonalain alkalmazták. A mozdonyokat gyorsvonatok és elővárosi vonatok vontatására egyaránt használták, és híresek voltak a megbízhatóságukról, valamint az általuk nyújtott gyors és zökkenőmentes közlekedésről.

A GG1-esek az 1980-as évekig voltak szolgálatban, amikor is a modern elektromos mozdonyok megjelenése és a vasúti hálózat átalakulása szükségessé tette a flotta megújítását. A mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, de hírnevük és ikonikus státuszuk azóta is él.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos GG1 mozdony megmenekült a selejtezéstől, és napjainkban múzeumokban tekinthetők meg. A legismertebb megőrzött példányok közé tartozik az 4800-as számú, amely a National Railroad Museum-ban található Green Bay-ben, Wisconsin államban. Egyes példányok más múzeumokban is megtekinthetők, többek között a Pennsylvania Railroad Museum-ban, ahol a látogatók közelebbről is megcsodálhatják ezt az ikonikus mozdonyt.

Érdekességek és kulturális hatás

A GG1 mozdony az amerikai vasúttörténet ikonikus alakjává vált, és számos modellvasút-gyártó kínálatában is megjelent. A Lionel és az MTH Electric Trains a legismertebb cégek, amelyek GG1 modelleket készítettek különféle méretarányokban. A mozdony híres áramvonalas dizájnja miatt több becenevet is kapott, például a „Blackjack” nevet a fekete színű festése miatt.

A GG1 emellett számos filmben és televíziós műsorban is feltűnt, ahol a régi idők vasúti közlekedésének szimbólumaként szerepelt. Rajongói kultúrája is kialakult, sok vasúti entuziászt inspirálva a vasúttörténet mélyebb megismerésére.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Teljesítmény 4620 lóerő
Maximális sebesség 160 km/h
Hossz 24,4 méter
Magasság 4,5 méter
Tengelyelrendezés 2-C+C-2

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/PRR_GG1

Képek

Források: Wikipédia, Google