Prussian T 10 gőzmozdony

A Prussian T 10 gőzmozdony a 20. század elején jelent meg, és hatékonyan szolgálta a német vasúti hálózatot, kiemelkedő teljesítményt nyújtva a személyszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian T 10 gőzmozdonyt a 20. század elején fejlesztették ki, különösen a Prussian State Railways (Porosz Államvasutak) igényeinek kiszolgálására. A mozdonyt a Vulcan gyár készítette, melynek központja a németországi Stettinben (ma Szczecin, Lengyelország) található. A gyártás 1909-ben kezdődött, és összesen két példány készült el. A konstrukció célja az volt, hogy rövidebb utakon és elővárosi közlekedésben is helytálljon, valamint hogy hatékonyabb alternatívát nyújtson a korabeli mozdonyokkal szemben.

Technikai jellemzők

A Prussian T 10 egy gőzmozdony, amelyet hagyományos tüzelésű kazán hajtott. A mozdony jellemző tengelyelrendezése 4-6-2 volt, ami azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtó és két utánfutó tengellyel rendelkezett. Maximális sebessége körülbelül 90 km/h volt, ami a kor igényeihez mérten megfelelő gyorsaságot biztosított az utasszállításban.

  • Teljesítmény: közepes
  • Tengelyelrendezés: 4-6-2
  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Hossz: N/A
  • Magasság: N/A
  • Tengelytáv: N/A

Szolgálati történelem

A Prussian T 10 mozdonyok a porosz vasúttársaságnál álltak szolgálatban rövid ideig. Az alacsony példányszám miatt elsősorban kísérleti jelleggel használták őket. Szolgálatuk során főleg elővárosi és rövid távú utasszállítási feladatokat láttak el. Az idő múlásával a technológiai fejlődés miatt hamar elavulttá váltak, így viszonylag gyorsan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nem maradt fenn egyetlen példány sem a Prussian T 10 mozdonyokból, így sehol sem találhatók meg múzeumban vagy más kiállításon. Történetük inkább a vasúttörténeti kutatók és rajongók számára jelent érdekességet.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Prussian T 10 mozdonyok nem terjedtek el széles körben, mégis fontos helyet foglalnak el a vasúttörténetben, mint a korai 20. századi gőzmozdony-fejlesztések egyik példája. Modellvasúti verzióikat nem készítették el széles körben, így a gyűjtők körében is kevésbé ismertek. A köznyelvben és a kultúrában nem hagytak számottevő nyomot, mivel rövid ideig álltak szolgálatban és csekély példányszámban készültek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-2
Maximális sebesség 90 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_10

Képek

Források: Wikipédia, Google