Történeti háttér és gyártás
A Prussian T 11 gőzmozdonyokat az 1900-as évek elején fejlesztették ki Németországban, a porosz állami vasutak számára. Az első példányokat 1903-ban gyártották, válaszul az egyre növekvő igényre a közepes távolságú személyszállítási feladatokra. A mozdonyokat főként a porosz államvasutak rendelték meg, és a berlini Vulkan-Werke AG, valamint a Hannoverben található Hanomag vállalat gyártotta. Pontos példányszámok nehezen állapíthatók meg, de a típus elterjedt a német vasúthálózaton.
Technikai jellemzők
A T 11 egy 2-6-0 típusú gőzmozdonyként épült, ami azt jelenti, hogy elöl két vezetőtengely, majd három hajtott tengely követi. A mozdony gőzhajtású, amit szén és víz felhasználásával működtetnek. A maximális sebessége körülbelül 60 km/h, ami elegendő volt a korabeli személyszállítási igények kielégítésére. A mozdony teljes hossza körülbelül 11 méter, míg a tömege a feltöltött állapotban megközelíti a 60 tonnát.
Szolgálati történelem
A Prussian T 11 mozdonyokat főként Németországban használták személyszállításra a városok közötti közepes távolságokon. A típus megbízható és hatékony volt, így hosszú évtizedeken keresztül szolgálta a német vasúti közlekedést. Az 1930-as években kezdtek el megjelenni a modernebb dízelmozdonyok, így a T 11 fokozatosan kiszorult a forgalomból, bár néhány példány túlélte a második világháborút is.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon a T 11 mozdonyok közül nem sok maradt fenn, és jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyikük múzeumban kiállítva lenne. A megőrzési törekvések ellenére a legtöbb példányt selejtezték a 20. század közepére.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Prussian T 11 nem vált híressé, mint néhány más ikonikus mozdony, mégis fontos szerepet játszott a német vasúti történelemben. Modellvasútként nem annyira elterjedt, bár néhány gyártó készített méretarányos kicsinyítéseket belőle. A Prussian T 11 segített lefektetni az alapokat a későbbi, fejlettebb gőzmozdonyok számára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google