Prussian T 12 gőzmozdony

A Prussian T 12 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott a német vasúttörténelemben, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával könnyítette meg a regionális közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian T 12 gőzmozdony egy figyelemre méltó konstrukció a német vasúti történelemben. 1902-ben kezdődött a gyártása, hogy megfeleljen a korabeli igényeknek az elővárosi és városi közlekedés terén. A mozdonyokat a Prussian State Railways (Porosz Államvasutak) rendelte meg, amelyek a gyors és hatékony személyszállítás igényét szolgálták ki.

A T 12-t a Berliner Maschinenbau AG szerelőcsarnokaiban gyártották, amely Berlin egyik vezető járműipari vállalata volt. A sorozatgyártást egészen a késő 1920-as évekig folytatták, és összesen több száz példány készült belőle. Németországon kívül más országokba nem exportálták jelentős számban.

Technikai jellemzők

A Prussian T 12 gőzmozdony kompakt és hatékony kialakítása miatt népszerű volt a városi vasúti közlekedésben.

Hajtásrendszer: Gőz
Teljesítmény: Képes volt biztosítani a szükséges erőt a gyakori megállásokkal és elindulásokkal járó elővárosi forgalomban.
Tengelyelrendezés: 1-3-1, amely egy rugalmas és stabil szerkezeti megoldás a városi mozdonyok számára.
Maximális sebesség: 80 km/h, ami kellően gyors volt a rövidtávú személyszállításhoz.
Férőhely: Nem közvetlenül a mozdonyra vonatkozik, de a hozzá kapcsolt kocsik kapacitása nagyban függött az adott járatoktól.
Fékrendszer: Egyszerű, de megbízható gőzfékekkel szerelték fel.
Méretek: Mivel a Wikipédia-oldal nem tartalmaz részleteket, csak általános méreteket lehet említeni, mint például a hossz, ami a korabeli hasonló típusokhoz igazodott.

Szolgálati történelem

A T 12 főként a Prussian State Railways hálózatán közlekedett, valamint annak utóda, a Deutsche Reichsbahn használt adaptált verziókat. Különösen az elővárosi és városi személyszállítás terén bizonyult hasznosnak, mivel gyorsan és megbízhatóan tudta teljesíteni a sűrű menetrendeket. A mozdonyokat az 1930-as évekig széles körben alkalmazták, amikor is több modern típus váltotta fel őket. A T 12 típusok egy része más német vasúttársaságoknál is szolgálatot teljesített.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Prussian T 12 mozdonyok közül néhány példány túlélte az idők próbáját, és ma már múzeumi darabként csodálhatók meg. Németországban találhatóak meg a leginkább, bár egyes darabok felújítás alatt is állhatnak, hogy nosztalgiavonatok részeként működjenek.

Érdekességek és kulturális hatás

A T 12 modellvasúti verziói a vasútmodellezők körében népszerűek, különösen a német kultúrában. Számos gyártó készít részletes modellvasúti maketteket a T 12-ről, amelyek népszerűek a történelmi vasúti rendezvényeken és kiállításokon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Prussian T 12 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google