Prussian T 14 gőzmozdony

A Prussian T 14 gőzmozdony a 20. század elején szolgált kiemelkedően a német vasúti hálózatban, megbízhatóságával és hatékonyságával hozzájárulva a személy- és teherszállítás forradalmához.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian T 14 gőzmozdonyokat a 20. század elején, 1914-ben kezdték gyártani a Porosz Államvasutak számára. A tervezést a növekvő személy- és teherforgalom kiszolgálására irányuló igények ösztönözték. A mozdonyokat a Borsig, Schichau és Hanomag német vállalatok gyártották, és összesen 542 darabot készítettek belőlük. A T 14-eseket kifejezetten vegyes üzemű vonatok húzására tervezték, azaz alkalmasak voltak mind a személyszállításra, mind a teherszállításra.

Technikai jellemzők

A Prussian T 14 egy gőzmozdony, amelyet 2-8-2T tengelyelrendezéssel készítettek. Ezt a típusú mozdonyt általában a közepes távolságú regionális vonatok üzemeltetésére használták. A T 14-esek tüzelőanyaga szén, a kazánban előállított gőz pedig mozgatja a dugattyúkat és a hajtókarokat. Ezek a mozdonyok képesek voltak akár 65 km/h sebességgel is haladni, ami abban az időszakban megfelelő teljesítménynek számított a vegyes üzemelésű mozdonyok körében.

Szolgálati történelem

A Prussian T 14 gőzmozdonyok elsősorban Németországban, a Porosz Államvasutak vonalain szolgáltak. Széles körben használták őket különböző vonaltípusokon, beleértve a regionális személyszállítást és a teherszállítást is. A mozdonyok szolgálati ideje alatt megbízhatóan teljesítettek, ezért hosszú időn keresztül álltak forgalomban. A technológiai fejlődéssel azonban a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak a használatból, helyüket dízel- és villanymozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Prussian T 14 mozdonyok közül néhány megőrzésre került vasúti múzeumokban. Bár pontos számok és a megőrzött példányok részletes helyszínei nem minden esetben érhetők el, ezek az ikonikus mozdonyok néha láthatók vasúti kiállításokon vagy nosztalgiavonatok részeiként.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian T 14 mozdonyok modellezését számos vasútmodell-gyártó vállalta, így a vasúti modellek rajongói körében is népszerűek. Ezek a modellek különböző méretarányokban kaphatók, és gyakran részei a történelmi vasúti témájú diorámáknak. A T 14-es mozdonyok nemcsak a vasútbarátok számára jelentenek fontos darabot, hanem a vasúti történelem iránt érdeklődők körében is jelentős érdeklődésnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-2T
Maximális sebesség 65 km/h
Gyártási év 1914
Példányszám 542

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_14

Képek

Források: Wikipédia, Google