Történeti háttér és gyártás
A Prussian T 18 gőzmozdonyt a német királyi államvasutak (KPEV) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék az elővárosi és rövid távolságú közlekedés igényeit. 1912-ben kezdődött a gyártása, és a projekt célja egy olyan univerzális mozdony létrehozása volt, amely képes mind személy-, mind teherszállításra.
A mozdonyokat a Henschel & Sohn vállalat készítette Kassel-ben, Németországban. A KPEV megrendelésére készült, de később a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) is alkalmazta őket. Összesen több mint 500 darabot gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
A Prussian T 18 egy gőzmozdony, amelyet intenzív elővárosi forgalomra terveztek. A mozdony hajtásrendszere élő gőzt használt, amelyet a kazánban fejlesztettek ki, és a dugattyúk hajtották meg. Jellemzője a 2’C2′ tengelyelrendezés, amely stabilitást és jó fokozatosságot biztosított.
– Maximális sebesség: körülbelül 100 km/h
– Hossz: 13.900 mm
– Vízkapacitás: 12 m³
– Szénkapacitás: 4 tonna
A mozdony tekintélyes sebessége és hatótávolsága lehetővé tette, hogy különböző szolgálatokban használják, az elővárosi vonatoktól kezdve a távolsági közlekedésig.
Szolgálati történelem
A Prussian T 18 főként Németországban működött, de a második világháború után néhány példány más országok vasúti hálózatába is beépült. A mozdony a Deutsche Reichsbahn és más német vasúttársaságok flottájában is részt vett. Kiváló teljesítményének köszönhetően hosszú ideig szolgált, míg végül az 1970-es évek végén kezdték kivonni a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány Prussian T 18 mozdony megmaradt a mai napig, és múzeumokban található meg. Németországban például a Deutsches Technikmuseum Berlin rendelkezik egy ilyen mozdony eredeti példányával, amelyet időszakosan bemutatnak. Ezek a megőrzött példányok különleges nosztalgiavonatokban is részt vesznek.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian T 18 gőzmozdony több vasúti modell kiadás alapja, és népszerű a modellezők körében. Közismert a modellvasút kiállításokon, ahol különböző méretarányos verziókban jelenik meg. Népszerűségét a klasszikus designjának és történeti jelentőségének köszönheti.
Műszaki adatlap
„`html
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2’C2′ |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 13.900 mm |
Vízkapacitás | 12 m³ |
Szénkapacitás | 4 tonna |
„`
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google