Prussian T 18 gőzmozdony

A Prussian T 18 gőzmozdony a német vasutak büszkesége volt, amely hatékony menettulajdonságaival és megbízhatóságával emelte a mozdonytechnika színvonalát a 20. század elején.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian T 18 gőzmozdonyt a német királyi államvasutak (KPEV) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék az elővárosi és rövid távolságú közlekedés igényeit. 1912-ben kezdődött a gyártása, és a projekt célja egy olyan univerzális mozdony létrehozása volt, amely képes mind személy-, mind teherszállításra.

A mozdonyokat a Henschel & Sohn vállalat készítette Kassel-ben, Németországban. A KPEV megrendelésére készült, de később a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) is alkalmazta őket. Összesen több mint 500 darabot gyártottak belőle.

Technikai jellemzők

A Prussian T 18 egy gőzmozdony, amelyet intenzív elővárosi forgalomra terveztek. A mozdony hajtásrendszere élő gőzt használt, amelyet a kazánban fejlesztettek ki, és a dugattyúk hajtották meg. Jellemzője a 2’C2′ tengelyelrendezés, amely stabilitást és jó fokozatosságot biztosított.

Maximális sebesség: körülbelül 100 km/h
Hossz: 13.900 mm
Vízkapacitás: 12 m³
Szénkapacitás: 4 tonna

A mozdony tekintélyes sebessége és hatótávolsága lehetővé tette, hogy különböző szolgálatokban használják, az elővárosi vonatoktól kezdve a távolsági közlekedésig.

Szolgálati történelem

A Prussian T 18 főként Németországban működött, de a második világháború után néhány példány más országok vasúti hálózatába is beépült. A mozdony a Deutsche Reichsbahn és más német vasúttársaságok flottájában is részt vett. Kiváló teljesítményének köszönhetően hosszú ideig szolgált, míg végül az 1970-es évek végén kezdték kivonni a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány Prussian T 18 mozdony megmaradt a mai napig, és múzeumokban található meg. Németországban például a Deutsches Technikmuseum Berlin rendelkezik egy ilyen mozdony eredeti példányával, amelyet időszakosan bemutatnak. Ezek a megőrzött példányok különleges nosztalgiavonatokban is részt vesznek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian T 18 gőzmozdony több vasúti modell kiadás alapja, és népszerű a modellezők körében. Közismert a modellvasút kiállításokon, ahol különböző méretarányos verziókban jelenik meg. Népszerűségét a klasszikus designjának és történeti jelentőségének köszönheti.

Műszaki adatlap

„`html

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2’C2′
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 13.900 mm
Vízkapacitás 12 m³
Szénkapacitás 4 tonna

„`

Hivatkozások

Prussian T 18 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google