Történeti háttér és gyártás
A Prussian T 8 gőzmozdony a németországi Berlinben 1906-ban készült, a Königliche Eisenbahn-Direktion Berlin megrendelése alapján. A típus fejlesztése a városi és városközi forgalom lebonyolítására irányult, elsősorban a személyszállítási igények kielégítésére. A mozdonyokat a Prussian State Railways alkalmazta, mely a korszak egyik legnagyobb vasúti társasága volt Németországban. Az akkori vasúti hálózat bővülésével a hatékonyabb és megbízhatóbb járművek iránti kereslet nőtt, ami a T 8 kifejlesztéséhez vezetett.
Technikai jellemzők
A Prussian T 8 gőzmozdony kompakt kialakítással rendelkezett, ami a városi közlekedéshez igazodott. A mozdony hajtásrendszere természetesen gőzzel működött, ami a korszakban elterjedt megoldás volt. A tengelyelrendezése 0-4-0T, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengelye volt előtti és középső tengelyek nélkül, így biztosítva a stabil, de fordulékony közlekedést. A maximális sebessége elérte a 45 km/h-t, ami elegendő volt a rövid távú személyszállítási feladatok ellátására.
- Hossz: 8,600 mm
- Magasság: körülbelül 4,000 mm
- Tengelytáv: 2,500 mm
A mozdony szimpla fékrendszerrel rendelkezett, ami képes volt a vonatok biztonságos megállítására a városi körülmények között. Emellett a gőzkazán folyamatos vízellátását is biztosították a speciális víztartályok, amelyek a kazán számára szükséges gőzt termelték.
Szolgálati történelem
A Prussian T 8 mozdonyokat elsősorban Németországban használták, ahol a városi és városközi szállítási feladatokat látták el. Hatékonysága és megbízhatósága révén a mozdonyok hosszú ideig szolgálatban maradtak, bár a 20. század közepére a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak a dízel- és elektromos mozdonyok által.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy a Prussian T 8 gőzmozdony bármely példánya fennmaradt volna, vagy múzeumban ki lenne állítva. E mozdonyok sokfélesége és történelmi jelentősége ellenére sajnos nem áll rendelkezésre megőrzött darab.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian T 8 gőzmozdony a korai 20. század németországi vasúti közlekedésének egyik ikonikus képviselője volt. Bár nem kifejezetten híres nosztalgia mozdonyként, története és kialakítása miatt a vasúti történelem rajongói között mindig is különleges helyet foglal el.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google