Prussian T 8 gőzmozdony

A Prussian T 8 gőzmozdony a 20. század elején vált ismertté, különösen robusztus kialakítása miatt, amely hatékony megoldást kínált a személy- és teherszállítási igények kielégítésére.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian T 8 gőzmozdony a németországi Berlinben 1906-ban készült, a Königliche Eisenbahn-Direktion Berlin megrendelése alapján. A típus fejlesztése a városi és városközi forgalom lebonyolítására irányult, elsősorban a személyszállítási igények kielégítésére. A mozdonyokat a Prussian State Railways alkalmazta, mely a korszak egyik legnagyobb vasúti társasága volt Németországban. Az akkori vasúti hálózat bővülésével a hatékonyabb és megbízhatóbb járművek iránti kereslet nőtt, ami a T 8 kifejlesztéséhez vezetett.

Technikai jellemzők

A Prussian T 8 gőzmozdony kompakt kialakítással rendelkezett, ami a városi közlekedéshez igazodott. A mozdony hajtásrendszere természetesen gőzzel működött, ami a korszakban elterjedt megoldás volt. A tengelyelrendezése 0-4-0T, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengelye volt előtti és középső tengelyek nélkül, így biztosítva a stabil, de fordulékony közlekedést. A maximális sebessége elérte a 45 km/h-t, ami elegendő volt a rövid távú személyszállítási feladatok ellátására.

  • Hossz: 8,600 mm
  • Magasság: körülbelül 4,000 mm
  • Tengelytáv: 2,500 mm

A mozdony szimpla fékrendszerrel rendelkezett, ami képes volt a vonatok biztonságos megállítására a városi körülmények között. Emellett a gőzkazán folyamatos vízellátását is biztosították a speciális víztartályok, amelyek a kazán számára szükséges gőzt termelték.

Szolgálati történelem

A Prussian T 8 mozdonyokat elsősorban Németországban használták, ahol a városi és városközi szállítási feladatokat látták el. Hatékonysága és megbízhatósága révén a mozdonyok hosszú ideig szolgálatban maradtak, bár a 20. század közepére a gőzmozdonyok fokozatosan kiszorultak a dízel- és elektromos mozdonyok által.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a Prussian T 8 gőzmozdony bármely példánya fennmaradt volna, vagy múzeumban ki lenne állítva. E mozdonyok sokfélesége és történelmi jelentősége ellenére sajnos nem áll rendelkezésre megőrzött darab.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian T 8 gőzmozdony a korai 20. század németországi vasúti közlekedésének egyik ikonikus képviselője volt. Bár nem kifejezetten híres nosztalgia mozdonyként, története és kialakítása miatt a vasúti történelem rajongói között mindig is különleges helyet foglal el.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Prussian T 8 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google