Történeti háttér és gyártás
A Prussian S 9 gőzmozdony egy ikonikus jármű, amelyet a Porosz Államvasutak számára fejlesztettek ki a 20. század elején. A mozdonyok gyártása 1908-ban kezdődött, és céljuk a növekvő utasforgalom igényeinek kiszolgálása volt a gyorsvonati közlekedés terén.
Ezeket a mozdonyokat a berlini székhelyű Vulcan gyár készítette, amely akkoriban a német vasútipar egyik meghatározó vállalata volt. Az S 9 típus fejlesztésének oka a Porosz Államvasutak igénye volt, hogy nagyobb sebességű és nagyobb teljesítményű mozdonyokat állítsanak szolgálatba.
Technikai jellemzők
A Prussian S 9 mozdonyokat gőzhajtással látták el, ami a korszak egyik legfejlettebb technológiája volt. A hajtásrendszer egy gőzturbina volt, amely lehetővé tette a mozdony számára, hogy a korábbi modelleknél nagyobb teljesítményt és sebességet érjen el.
- Teljesítmény: 1280 kW
- Maximális sebesség: 110 km/h
- Tengelyelrendezés: 4-4-0
A mozdonyok méretei jelentősek voltak, ami a nagy teljesítményű gőzturbina és a kapcsolódó berendezések elhelyezéséhez szükséges helynek volt köszönhető. A mozdonyok futóműve a stabilitást és a nagy sebességgel való biztonságos közlekedést szolgálta.
Szolgálati történelem
A Prussian S 9 mozdonyokat elsősorban Németországban használták, főképp a Porosz Államvasutak kötelékében. Gyorsvonati szolgálatban álltak, és jelentős szerepet játszottak a nagyvárosok közötti közlekedés gyorsításában. Bár a mozdonyok teljesítménye figyelemre méltó volt, a gőzturbinás rendszer bonyolultsága miatt a karbantartásuk költségesnek bizonyult.
A mozdonyok a technológia fejlődésével kiszorultak a forgalomból, ahogy a dízel és elektromos hajtású járművek átvették a helyüket. Kivonásukra az 1920-as évek végén került sor.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy létezne bármelyik Prussian S 9 mozdony megőrzött példánya, ami múzeumban vagy nosztalgia vonatokban szerepelne.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian S 9 mozdony az egyik jellegzetes képviselője volt a gőzturbina alkalmazásának a vasúti közlekedésben. Bár a mozdonyok nem bizonyultak hosszú távon életképesnek, technikai újításaik hozzájárultak a vasút fejlődéséhez.
Modellvasúti változatai nincsenek széles körben elterjedve, de a gőzmozdonyok rajongói között említésre méltó a típus. A típus nem kapott becenevet vagy köznyelvi elnevezést.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google