Történeti háttér és gyártás
A Prussian G 10 gőzmozdony egy jelentős mérföldkő volt a német vasúti közlekedés történetében. Az 1910-ben gyártott mozdonyt a Preußische Staatsbahn (Porosz Államvasutak) számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen a növekvő teherfuvarozási igényeknek. Az ipari forradalom következtében a vasúti teherszállítás kulcsfontosságúvá vált, így szükségessé vált egy erőteljes és megbízható mozdonytípus kifejlesztése.
A G 10-et az üzemanyag-hatékonyság és a teljesítmény maximalizálására tervezték, a gyártást több vasúti járműgyártó vállalat is végezte. A mozdonyokat különböző Németországban található üzemekben gyártották. Az 1910-es gyártás az ipari technológia csúcsának számított a korabeli vasúti szektorban.
- Gyártási időszak: 1910-től az 1920-as évekig
- Megrendelők: Porosz Államvasutak és más európai vasúttársaságok
- Példányszám: Több mint 2 600 darab készült
Technikai jellemzők
A Prussian G 10 gőzmozdony kettős tengelykapcsolású és egyszerű gőzüzemű meghajtással rendelkezett. Egyszerű, de robusztus felépítése miatt hamar népszerűvé vált a teherfuvarozás területén.
- Hajtásrendszer: Gőzhajtású
- Teljesítmény: Kiemelkedő teherbírás
- Tengelyelrendezés: 0-10-0
- Maximális sebesség: Körülbelül 60 km/h
- Hatótávolság: Hosszan tartó működés a nagy tüzelőanyag-kapacitásnak köszönhetően
- Méretek: kb. 16 méter hosszú
- Futómű: Egyszerű, de hatékony futómű a teherfuvarozáshoz
Szolgálati történelem
A Prussian G 10 mozdonyokat elsődlegesen Németországban és a Porosz Államvasutaknál használták, de néhány példány más európai vasutak szolgálatába is állt. Főként teherszállítási feladatokat láttak el, ahol megbízhatóságuk és nagy teherbírásuk révén kitűntek.
A mozdonyokat több évtizeden át használták, mielőtt lecserélték volna őket modernebb dízel- vagy elektromos mozdonyokra. A kivonásra fokozatosan került sor az 1950-es és 1960-as években, ahogy a technológiai fejlődés új alternatívákat kínált.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Prussian G 10 egyes példányait megőrizték múzeumokban, ahol a vasúti történelem kedvelői megcsodálhatják a régi idők mérnöki csodáit. Működőképes állapotban néhány gép nosztalgiavonatként is közlekedik, lehetőséget nyújtva az utasoknak, hogy megtapasztalják a gőzmozdonyos utazás élményét.
Németországban és más európai országokban is találkozhatunk megőrzött példányokkal, amelyek kulturális és történelmi jelentőségük miatt fontos részei a vasútmúzeumok gyűjteményeinek.
Érdekességek és kulturális hatás
A Prussian G 10 mozdonyok a vasútmodellezők körében is népszerűek, számos modellgyártó készítette el a kicsinyített mását. A mozdonyok gyakran szerepelnek vasúti történetekben, filmekben, és a német ipari örökség fontos részét képezik.
Népszerűségük miatt a G 10 mozdonyokat különféle becenevekkel illették a rajongók és a vasúti személyzet, ami tovább növelte a gépek iránti nosztalgikus érzelmeket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google