Prussian G 10 gőzmozdony

A Prussian G 10 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott a nehéz tehervonatok szállításában, erőteljes teljesítményével és megbízhatóságával a német vasutak mindennapjaiban.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 10 gőzmozdony egy jelentős mérföldkő volt a német vasúti közlekedés történetében. Az 1910-ben gyártott mozdonyt a Preußische Staatsbahn (Porosz Államvasutak) számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen a növekvő teherfuvarozási igényeknek. Az ipari forradalom következtében a vasúti teherszállítás kulcsfontosságúvá vált, így szükségessé vált egy erőteljes és megbízható mozdonytípus kifejlesztése.

A G 10-et az üzemanyag-hatékonyság és a teljesítmény maximalizálására tervezték, a gyártást több vasúti járműgyártó vállalat is végezte. A mozdonyokat különböző Németországban található üzemekben gyártották. Az 1910-es gyártás az ipari technológia csúcsának számított a korabeli vasúti szektorban.

  • Gyártási időszak: 1910-től az 1920-as évekig
  • Megrendelők: Porosz Államvasutak és más európai vasúttársaságok
  • Példányszám: Több mint 2 600 darab készült

Technikai jellemzők

A Prussian G 10 gőzmozdony kettős tengelykapcsolású és egyszerű gőzüzemű meghajtással rendelkezett. Egyszerű, de robusztus felépítése miatt hamar népszerűvé vált a teherfuvarozás területén.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtású
  • Teljesítmény: Kiemelkedő teherbírás
  • Tengelyelrendezés: 0-10-0
  • Maximális sebesség: Körülbelül 60 km/h
  • Hatótávolság: Hosszan tartó működés a nagy tüzelőanyag-kapacitásnak köszönhetően
  • Méretek: kb. 16 méter hosszú
  • Futómű: Egyszerű, de hatékony futómű a teherfuvarozáshoz

Szolgálati történelem

A Prussian G 10 mozdonyokat elsődlegesen Németországban és a Porosz Államvasutaknál használták, de néhány példány más európai vasutak szolgálatába is állt. Főként teherszállítási feladatokat láttak el, ahol megbízhatóságuk és nagy teherbírásuk révén kitűntek.

A mozdonyokat több évtizeden át használták, mielőtt lecserélték volna őket modernebb dízel- vagy elektromos mozdonyokra. A kivonásra fokozatosan került sor az 1950-es és 1960-as években, ahogy a technológiai fejlődés új alternatívákat kínált.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Prussian G 10 egyes példányait megőrizték múzeumokban, ahol a vasúti történelem kedvelői megcsodálhatják a régi idők mérnöki csodáit. Működőképes állapotban néhány gép nosztalgiavonatként is közlekedik, lehetőséget nyújtva az utasoknak, hogy megtapasztalják a gőzmozdonyos utazás élményét.

Németországban és más európai országokban is találkozhatunk megőrzött példányokkal, amelyek kulturális és történelmi jelentőségük miatt fontos részei a vasútmúzeumok gyűjteményeinek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Prussian G 10 mozdonyok a vasútmodellezők körében is népszerűek, számos modellgyártó készítette el a kicsinyített mását. A mozdonyok gyakran szerepelnek vasúti történetekben, filmekben, és a német ipari örökség fontos részét képezik.

Népszerűségük miatt a G 10 mozdonyokat különféle becenevekkel illették a rajongók és a vasúti személyzet, ami tovább növelte a gépek iránti nosztalgikus érzelmeket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Prussian G 10 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google