Prussian G 5.2 gőzmozdony

A Prussian G 5.2 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott Németország vasúti szállításában, kiemelkedve megbízhatóságával és hatékonyságával.

Történeti háttér és gyártás

A Prussian G 5.2 gőzmozdonyt a 19. század végén fejlesztették ki Németországban, hogy megfeleljen a növekvő vasúti teherszállítási igényeknek. Első példánya 1895-ben készült el. A mozdonyokat a Porosz Államvasutak rendelte meg, hogy javítsák a nehéz tehervonatok vontatási képességét. A G 5.2-es sorozatot a következő években több gyártó is készítette, köztük a jól ismert Hanomag és Henschel vállalatok.

A mozdonyokból összesen 206 darabot gyártottak, amelyeket Poroszország mellett más német államok vasúttársaságai is használtak. Az export tevékenység nem volt jellemző, mivel a sorozat kifejezetten a németországi vasúti hálózat igényeit szolgálta ki.

Technikai jellemzők

A Prussian G 5.2 gőzmozdony egy egyszerű felépítésű, mégis hatékony gőzhajtású gépezet volt. A hajtást egy kéthengeres, túlhevítős rendszer biztosította, amely a gőzenergiát mechanikai energiává alakította. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy két futókereken és hat hajtókereken futott.

Maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt, ami akkoriban jelentős előrelépést jelentett a teherszállítási feladatokban. A mozdony méretei nagy teljesítményt tettek lehetővé: körülbelül 17 méter hosszú volt, amely lehetővé tette a megfelelő stabilitást és vonóerőt.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Nem ismert pontosan
  • Tengelyelrendezés: 2-6-0
  • Maximális sebesség: 65 km/h
  • Fékrendszer: Kézi és légfék

Szolgálati történelem

A G 5.2-es sorozat nagy népszerűségnek örvendett Németországban a nehéz teherszállítást igénylő vonalak mentén. A mozdonyok kiválóan teljesítettek, és megbízhatóságuk miatt az 1920-as évek közepéig számos példányukat üzemeltették. A mozdonyok a német vasúti hálózat különböző régióiban szolgáltak, és hozzájárultak a gazdasági fellendüléshez az ipari javak hatékony szállításával.

A mozdonyok fokozatos kivonása a forgalomból az 1930-as években kezdődött, amikor a modernebb dízel és elektromos mozdonyok megjelentek a piacon. A legtöbb G 5.2 gőzmozdonyt leselejtezték vagy szétszedték az 1940-es évek végéig.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nincs ismert megőrzött példánya a Prussian G 5.2 sorozatnak. A legtöbb ilyen mozdony a második világháború után végleg eltűnt, és a vasúti múzeumokban sem található meg belőlük működő vagy kiállított darab.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a Prussian G 5.2 önmagában nem vált híressé a kulturális emlékek között, mégis fontos szerepet játszott a német vasúti történelemben. A mozdonyok hozzájárultak a logisztikai kapacitás növeléséhez és a gazdasági fejlődés támogatásához a 19. és 20. század fordulóján.

Modellvasúti változatok is készültek a mozdonyról, ám ezek inkább a vasútrajongók körében terjedtek el, mintsem a széles nyilvánosság előtt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1895
Maximális sebesség 65 km/h
Tengelyelrendezés 2-6-0

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_G_5.2

Képek

Források: Wikipédia, Google